Zorgpersoneel werven, een pittige uitdaging.

26 oktober 2020

Joyce Postma

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


‘Verpleegkundigentekort blijft oplopen.’ ‘Personeelsbezetting voor komend najaar enorme zorg.’ ‘Protest zorgpersoneel op Malieveld.’ Een willekeurige greep uit de nieuwsberichten van de afgelopen tijd. Het personeelstekort in de zorg is groot, de werkdruk hoog en de salarissen laag. Wie denkt dat de herwaardering van zorgpersoneel door de coronacrisis daar verandering in heeft gebracht, komt bedrogen uit. Het opschalen van de intensive cares bij een eventuele tweede golf coronapatiënten dit najaar is in gevaar. En ook op de lange termijn zijn de vooruitzichten somber. Hoewel de verpleegkundigenopleidingen een stijging zien in het aantal aanmeldingen, zijn er te weinig professionals om leerlingen en stagiairs te begeleiden.

Een probleem dat overigens niet alleen speelt in ziekenhuizen, maar ook in verpleeghuizen en bij de wijkverpleging. Het werven van vakbekwame zorgprofessionals in een krappe arbeidsmarkt is dan ook een pittige uitdaging. Een uitdaging die begint met het schrijven van onderscheidende en aansprekende vacatureteksten.

Imagoprobleem of imagokracht?

Werken in de zorgsector is niet per definitie hip en sexy. Een imagoprobleem waar de zorgsector al langer mee kampt. Omdenken is hier het devies. Je hoeft echt niet meteen een hele grappige, jolige of creatieve toon aan te slaan om jezelf te onderscheiden in de markt. Daar zit je doelgroep namelijk helemaal niet op te wachten. Zij willen zichzelf vooral herkennen in je tekst en zich thuisvoelen bij je organisatie. Franciscus Gasthuis & Vlietland heeft dit goed begrepen. Voor hun arbeidsmarktcampagne ‘wie de klomp past’ ontvingen zij dit jaar de Werf& Publieksaward. Hun hele wervingscampagne is gebouwd rondom het schoeisel dat zo kenmerkend is voor de zorg. De totaal niet-sexy klomp. Een mooi staaltje omdenken. Het levert een onderscheidende campagne met dito vacatureteksten op. Geen wollig taalgebruik of vage algemeenheden, maar een inspirerende weergave van de dagelijkse praktijk.

Duik in de data

Data Intelligence. De een zweert erbij, de ander houdt het liever bij eigen ervaring. Maar je weet wat ze daarover zeggen: resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Termen als Data Intelligence en Big Data kunnen intimiderend klinken, maar het is niets meer dan slim gebruikmaken van grote hoeveelheden informatie. En laat daar nu juist in de zorg nog een wereld te winnen zijn. Grote (universitaire) ziekenhuizen maken bij hun werving en selectie al gebruik van data. Bijvoorbeeld op het gebied van sourcing of het verkrijgen van inzicht in gedrag van kandidaten. Maar voor veel regionale verpleeg- en zorginstellingen is dit nog een ver-van-mijn-bed show. Letterlijk. En dat is zonde. Het is namelijk vrij eenvoudig om met behulp van tools als Sidekick Intelligence je vacatureteksten beter te laten aansluiten bij je doelgroep. Als je weet wat voor jouw doelgroep de belangrijkste drijfveren zijn, dan speel je hier natuurlijk slim op in met je tekst. Bijvoorbeeld door de behoefte aan uitdaging in het werk te vertalen naar vacatureteksten met een avontuurlijke sfeer. Precies wat de Zeeuwse zorginstelling SVRZ gedaan heeft. Met als resultaat een uniek beeld dat laat zien dat werken bij SVRZ een groot avontuur is. Een avontuur dat je samen met collega’s en cliënten aangaat.

Het zorghart sneller laten kloppen

Als de coronacrisis een ding heeft laten zien, dan is het wel dat zorgprofessionals een grote intrinsieke motivatie hebben. Van starters tot oudgedienden, velen van hen hoefden geen moment na te denken toen gevraagd werd bij te springen. Zoals een verpleegkundige van het Maastricht UMC het omschreef:

“Nog nooit in mijn leven ben ik ergens zo zeker over geweest. Ik wist gewoon dat ik dit moest doen.”

Hoe zwaar deze periode ook was, de focus lag weer op de kern van de functie. Voor sommigen was deze periode zelfs een bevestiging van de reden waarom ze ooit voor dit vak gekozen hadden. Het helpen van mensen voerde weer de boventoon. Het is belangrijk hierbij stil te staan en het zorghart weer sneller te laten kloppen. Laat medewerkers vertellen waarom zij het mooiste vak van de wereld hebben. Een korte quote in een vacaturetekst kan al wonderen doen. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: medewerkers krijgen de kans te reflecteren op de mooie kanten van hun werk en potentiële nieuwe collega’s horen uit eerste hand hoe tof deze baan is. Wil je het helemaal goed aanpakken? Doe dan als het St. Antonius Ziekenhuis en combineer vacatureteksten met testimonials. Zo creëer je een compleet beeld waarbij de vacaturetekst en testimonial elkaar versterken.

Kortom, blijf jezelf en versterk je merk

Goede vacatureteksten in de zorg zijn dus niet de vacatureteksten waarin gouden bergen beloofd worden of juist krampachtig vastgehouden wordt aan oude patronen. Om de doelgroep in beweging te krijgen, is het belangrijk om authentiek te zijn. Op een manier die aansluit bij de beleving van nieuwe én bestaande medewerkers. Het werven van nieuw zorgpersoneel is immers een ding, maar het behouden van personeel is minstens zo belangrijk. De sollicitant van vandaag is de ambassadeur van morgen.