werven vakantiekrachten - visDe zomer komt eraan: ook dit jaar zal het aantal scholieren en studenten dat een vakantiebaan zoekt weer groot zijn, terwijl het aantal beschikbare vakantiebanen steeds verder afneemt. Genoeg vissen in de zee voor werkgevers die hun organisatie tijdens de zomerperiode willen versterken, hoe zorg je dat je de juiste vis aan de haak slaat?

werven vakantiekrachten - advertenties voor vakantiewerkWerven van vakantiekrachten is (ook) maatwerk
Het werven van vakantiekrachten voor een thuiszorginstelling vraagt om een andere aanpak dan die voor het werven van studenten voor het werken in een pretpark tijdens komende zomer. Stel jezelf als werkgever daarom de vraag: wie is mijn ideale vakantiekracht? Direct gevolgd door: hoe én waar spreek je jouw doelgroep aan?

Hoe
Wat vindt jouw ideale vakantiekracht belangrijk als het gaat om vakantiewerk? Is dat de werksfeer? Het aantal uren dat de vakantiekracht kan werken? Leuke collega’s? Een goed salaris? Werkzaamheden? Flexibele werktijden? Afgaande op de Bijbanen Monitor (2013)  kun je de volgorde van de pullfactoren aanhouden, zoals zojuist beschreven. Onderzoek van FNV Jong en Eenvandaag komt met soortgelijke resultaten en voegt daar voldoening die het werk oplevert en het opdoen van werkervaring aan toe.

Ook staat dit onderzoek stil bij de zogenaamde pull back factoren:

  • jongeren staan liever niet vroeg op  voor hun vakantiebaan
  • jongeren passen hun werkplek graag aan het weer aan: binnen bij slecht weer, buiten bij mooi weer.

Goed om te weten en slim op (juist) ook op deze pull back factoren in te springen.

Onderzoeksuitslagen daargelaten: in de wervingswereld zijn geen standaarden, afhankelijk van het soort vakantiewerk dat je biedt, variëren de pullfactoren en de volgorde ervan. Het beste antwoord op de beweegredenen van jouw doelgroep is dichterbij dan je denkt: ga het gesprek aan met de vakantiekrachten die je organisatie eerder succesvol hebben versterkt. Vraag hen waarom zij juist kozen voor vakantiewerk bij jouw bedrijf. Zij geven het allerbeste antwoord waarmee je jouw doelgroep echt bereikt. En misschien zelfs namen van mede-scholieren / -studenten zodat je direct kan schakelen.

Waar
Als je dan toch het gesprek aangaat, vraag ook aan de vakantiekrachten welke media zij gebruik(t)en in hun zoektocht naar passend vakantiewerk. Vacaturebanken en zoekmachines zijn (ook) voor veel vakantiekrachten gebruikelijke en primaire oriëntatiebronnen. Net als social media, met Facebook als uitschieter. Zorg dat je zichtbaar bent op deze media met heldere, onderscheidende en concrete wervingsuitingen. Denk ook zeker buiten de gebaande wegen, zoals:

  • uitdelen van flyers tijdens een festival voor vakantiekrachten in het toerisme
  • promotie via billboards tijdens een sportevenement voor vakantiekrachten met een sportieve instelling
  • een gesponsorde add op de website van de technische universiteit om studenten te werven met technisch inzicht
  • een lucratief refferalprogramma (voor beide partijen)

En vergeet vooral ook niet de ‘voor de hand liggende’ wervingstools zoals een aansprekende advertentie in je winkeletalage. De klant van nu is de vakantiekracht voor de zomer.

Verder …
Door concreet en reëel te zijn in de wervingsuitingen voor vakantiekrachten, bespaar je jezelf een hoop werk tijdens het selectieproces. Dus:

  • schets een wezenlijk beeld van de werkzaamheden voor de vakantiekrachten
  • vermeld duidelijk de periode en werktijden dat de vakantiekrachten beschikbaar moeten zijn
  • benoem het salaris in de vacaturetekst voor vakantiekrachten
  • wees helder over de mogelijkheden voor werk ná de vakantieperiode
  • maak reageren op het vakantiewerk eenvoudig

Efficiency geldt ook bij het schrijven van vacatureteksten: natuurlijk moet je zorgen voor wervende factoren, vindbaarheid en het vermelden van bovengenoemde aspecten maar houd de vacaturetekst zeker ook kort en krachtig. Spreek de taal van je jonge doelgroep. Stem tekst, beeld en media naadloos op elkaar af om zo het beste resultaat te behalen. Keep it simple, denk vanuit je doelgroep.

Let the summer begin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *