Werven van vakantiekrachten doe je zo.

20 maart 2019

Nicol Tadema

Algemeen directeur

arbeidsmarktcommunicatie


Weet jij hoe je met de zomer op komst en een zee aan werk de goede vakantiekrachten aan de haak slaat? Met een goede vacaturetekst. Veel scholieren en studenten gaan voor de zomer op zoek naar een vakantiebaan, terwijl het aantal beschikbare vakantiebanen steeds verder afneemt. Genoeg vissen in de zee dus voor werkgevers die hun organisatie tijdens de zomerperiode willen versterken. Hoe zorg je dat je de juiste vis aan de haak slaat?

Vakantiekrachten werven met een goede vacaturetekst is maatwerk

Werf je met jouw vacaturetekst vakantiekrachten voor een thuiszorginstelling? Dit vraagt om een andere aanpak dan die voor de werving van studenten voor werk in een pretpark. Stel jezelf als werkgever daarom de vraag: wie is mijn ideale vakantiekracht? Direct gevolgd door: hoe én waar spreek je jouw doelgroep aan?

Hoe triggert jouw vacaturetekst een potentiële vakantiemedewerker?

Wat vindt jouw ideale vakantiekracht belangrijk als het gaat om vakantiewerk? Allemaal belangrijk voor je vacaturetekst. Is dat de werksfeer? Het aantal uren dat de vakantiekracht kan werken? Leuke collega’s? Een goed salaris? Werkzaamheden? Flexibele werktijden? Volgens de Bijbanen Monitor (2013) is dit de beste volgorde van de pullfactoren zoals je die in vacaturetekst voor je nieuwe vakantiekrachten plaatst. Onderzoek van FNV Jong en EenVandaag komt met soortgelijke resultaten en voegt daar de voldoening die het werk oplevert en het opdoen van werkervaring aan toe.

Ook staat dit onderzoek stil bij de zogenaamde pullfactoren:

  • jongeren staan liever niet vroeg op voor hun vakantiebaan.
  • jongeren passen hun werkplek graag aan het weer aan: binnen bij slecht weer, buiten bij mooi weer.

Goed om te weten bij het schrijven van je vacaturetekst en slim om (juist) ook op deze pullfactoren in te springen.

Onderzoeksuitslagen daargelaten: in de wervingswereld zijn geen standaarden. Afhankelijk van het soort vakantiewerk dat je biedt, variëren de pullfactoren en de volgorde ervan. Het beste antwoord op de beweegredenen van jouw doelgroep is dichterbij dan je denkt. Ga het gesprek maar eens aan met je eerdere vakantiekrachten. Vraag ze waarom zij juist kozen voor vakantiewerk bij jouw bedrijf. Zij geven het allerbeste antwoord waarmee je jouw doelgroep echt bereikt. En misschien zelfs namen van medescholieren en -studenten, zodat je direct kan schakelen.

Waar je je nieuwe vakantiekracht vindt

Als je dan toch het gesprek aangaat, vraag ook aan de vakantiekrachten welke media zij gebruik(t)en in hun zoektocht naar passend vakantiewerk. Vacaturebanken en zoekmachines zijn (ook) voor veel vakantiekrachten gebruikelijke en primaire oriëntatiebronnen. Net als social media. Zorg dat je zichtbaar bent op deze media met heldere, onderscheidende en concrete wervingsuitingen. Denk ook zeker buiten de gebaande paden, zoals:

  • uitdelen van flyers tijdens een festival voor vakantiekrachten in het toerisme.
  • promotie via billboards tijdens een sportevenement voor vakantiekrachten met een sportieve instelling.
  • een gesponsorde advertentie op de website van de technische universiteit om studenten te werven met technisch inzicht.
  • een lucratief referralprogramma (voor beide partijen).

En vergeet vooral ook niet de ‘voor de hand liggende’ wervingstools. Een aansprekende advertentie in je winkeletalage, bijvoorbeeld. De klant van nu is de vakantiekracht voor de zomer.

Tot slot nog wat tips voor de perfecte vacaturetekst

Door concreet en reëel te zijn in de wervingsuitingen voor vakantiekrachten bespaar je jezelf een hoop werk tijdens het selectieproces. Dus:

  • schets een echt beeld van het vakantiewerk.
  • vermeld duidelijk de periode en werktijden waarin de vakantiekrachten beschikbaar moeten zijn.
  • benoem het salaris in de vacaturetekst voor vakantiekrachten.
  • wees helder over de mogelijkheden voor werk ná de vakantieperiode.
  • maak reageren op het vakantiewerk eenvoudig.

Efficiency geldt ook bij het schrijven van vacatureteksten. Natuurlijk moet je zorgen voor wervende factoren, vindbaarheid en het vermelden van bovengenoemde aspecten. Houd de vacaturetekst zeker ook kort en krachtig. Spreek de taal van je doelgroep. Stem tekst, beeld en media naadloos op elkaar af om zo het beste resultaat te behalen. Keep it simple, denk vanuit je doelgroep.

Let the summer begin!