welkom websiteDe rode loper is neergelegd, de deur staat wijd open en eenmaal binnen vindt de bezoeker datgene wat hij / zij zoekt, in een mooie omgeving. Een warmer welkom kun je niet bieden.

Toch zijn er miljoenen Nederlandse websites waarvan websitehouders denken dat de woorden ‘Welkom op de website’ toegevoegde waarde bieden. Het tegenovergestelde is waar. Want zeg nu zelf: als je een huis binnenstapt en je jouw voeten mag vegen op een deurmat met het woord ‘welkom’, voel jij je dan extra welkom?

Secondenwerk
Vanaf het moment dat men de url intikt of via een link doorklikt, gaan er 7 kostbare seconden tikken. Binnen die luttele seconden, besluit de bezoeker of hij /zij blijft of rechtsomkeert maakt via de ‘backbutton’. Het laden van de website kost gemiddeld 2 seconden, die tellen vast mee. Net als dezelfde 2 seconden die men kwijt is om de eerste indruk van de ‘look-and-feel’ van de website in zich op te nemen. Belangrijke aspecten die van grote invloed zijn op het vasthouden van de aandacht van de websitebezoeker.

Resten er nog slechts 3 seconden. Met een gemiddelde leessnelheid van 240 woorden per minuut, blijven er dus nog slechts 12 woorden over om mensen te weerhouden weg te klikken. En dan zijn die 4 woorden ‘Welkom op deze website’ ineens erg kostbaar.

Waardevol
Dat het kostbaar is, wordt extra duidelijk op het moment dat je je realiseert dat de welkomstwoorden veelal in de H1 kop/ title tag wordt geplaatst. Deze positie heeft allereerst een hogere waarde voor zoekmachines, dan andere tekstdelen. Daarbij is de titletag dé call to action in de zoekresultaten van Google. Hier heb je zo’n 65 tekens tot je beschikking om de Googlende internetbezoeker te  overtuigen om toch echt door te klikken naar je site. Door van die 65 tekens direct zo’n derde deel ‘weg te geven’ verliest deze call to action direct al zijn waarde.

Eerlijk is eerlijk
Persoonlijk word ik wel blij van websites die mij welkom heten. Het biedt kansen. Voor mijn eigen website en die van mijn klantrelaties, omdat deze beter gevonden en bezocht worden, juist omdat mensen niet welkom geheten worden. En als ik dan gevraagd wordt om de webteksten van een website met een begroeting als welkom te herschrijven, word ik nog blijer. Want de bezoeker aanbieden wat zij wilt, is het mooiste welkom dat je kunt bieden. Koffie?

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *