Je hebt veel tijd en energie gestoken in het schrijven speel-geen-verstoppertje-als-het-om-de-functienaam-gaatvan een ge-wel-di-ge vacaturetekst. Alles klopt, van intro tot call to action, van pullfactor tot doelgroepgerichtheid. Alleen die functienaam… da’s een dingetje. Of liever gezegd: een ding. Het succes van jouw vacaturetekst begint namelijk met de keuze van je functienaam. Want wie leest jouw ge-wel-di-ge vacaturetekst als je vacature verstoppertje speelt met de werkzoekenden in de zoekresultaten?

Daarom een vindbare functienaam
Met 92,9% is Google de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Zoekmachine Indeed wordt maandelijks meer dan 3 miljoen gebruikt. En als je dacht dat het daarbij bleef: ook de grote vacaturebanken en social media zijn zoekmachines op zich:

vacatures-zoeken-nationale-vacaturebank

vacatures-zoeken-linkedin

vacatures-zoeken

Al die zoekmachines staan voor massa’s potentiële kandidaten die jouw ge-wel-di-ge vacaturetekst zouden kunnen lezen. Zouden kunnen lezen… àls je zorgt dat je vacature ook getoond wordt in de zoekresultaten. Dus wat kies jij? Speel je graag verstoppertje of liever het spel van Search Engine Optimization (SEO)? Bij dit laatste ga je aan de haal met de winst: een optimale score met je tekst in de zoekresultaten.

Om er met de winst vandoor te gaan, moet er nog wel even een hamvraag worden beantwoord. Want als jij wilt dat je vacature wordt gevonden, moet je weten hoe je arbeidsmarktdoelgroep zoekt. Welke functienaam kiezen zij in in de zoekbalk van de zoekmachine(s)? We nemen je mee in een paar eenvoudige manieren hoe je de meest gangbare functienamen kunt achterhalen.

a) Google Trends
Google Trends, google.nl/trends, is een eenvoudig te gebruiken, gratis Google-dienst. Via grafieken krijg je inzicht in hoe vaak en wanneer er op een bepaalde zoekterm gezocht is met de zoekmachine Google.

Zo kan Google Trends al binnen luttele seconden het antwoord geven op de vraag: zoekt men (in Nederland) nu meer op de functienaam Accountmanager of Account manager? Onderstaande grafiek laat zien dat de samenstelling, dus de variant zonder spatie, vele malen vaker als zoekterm wordt gebruikt in Google.

*September 2016

Nu komt jouw vacature ‘accountmanager’ ook bovendrijven in de zoekresultaten van Google als je de spatievariant gebruikt: sinds de zomer van 2016 combineert de Nederlands meestgebruikte zoekmachine woorden die hetzelfde betekenen (dus bijvoorbeeld dezelfde woorden maar dan in enkel- of meervoud of geschreven met spaties, koppelstreepjes of verkleinwoorden). Maar omdat ‘accountmanager’ het meest gebruikt wordt, kan de lezer er zich sneller mee identificeren en maak jij dus eerder kans op de felbegeerde klik.

In Google Trends kun je dus allerlei samenstellingen en losse woorden met elkaar vergelijken om te zien welke het best scoren. Google Trends is ook zeer geschikt om functienamen en synoniemen te vergelijken. Wat is nu bijvoorbeeld gangbaarder: de functienaam developer of ontwikkelaar?

*September 2016

De functienaam die het hoogste aantal zoekresultaten geeft, wordt in de praktijk het meest gebruikt. Dit houdt in dat de kans vrij groot is, dat de doelgroep zich ermee kan identificeren.

‘Developer’ wordt in Nederland dus ongeveer dubbel zo vaak als zoekterm ingetikt in Google dan de functienaam ‘ontwikkelaar’. Het ligt dan ook voor de hand om de functienaam developer bovenaan jouw vacaturetekst te zetten. Behalve… als je werft voor een vacature in Drenthe of Groningen. De interesse per subregio laat zien (screenshot september 2016) dat die provincie een hoger zoekvolume kent op de functienaam ontwikkelaar.

functienaam-google-regio

*September 2016

b) LinkedIn

Ook LinkedIn leent zich bij uitstek voor het achterhalen welke functienaam je doelgroep gebruikt. Extra handig -ten opzichte van Google Trends- is dat je bij het zoeken via LinkedIn bijvoorbeeld ook de bedrijfstak kunt toevoegen. Zo zien we bijvoorbeeld (mei 2016) dat in bedrijfstak ‘Vrije tijd, reizen en toerisme’, in Nederland aanzienlijk meer ‘product managers’ actief zijn dan ‘productmanagers’. Vervolgens kun je zelfs op bedrijfsniveau filteren. Een aanrader als je de ideale kandidaat bij de arbeidsmarktconcurrent wilt verleiden met jouw vacature.linkedin

c) Indeed
Verschijnen je vacatures bij Indeed? Of dat nu via een XML-feed gebeurt, dat een spider het werk doet of je zelf de vacatures publiceert: met een (gratis) werkgeversaccount kun je met de ‘Indeed Vacature Analyse’ de prestaties van je vacatures volgen. Dat geldt voor zowel de vacatures waarmee je (tegen betaling) adverteert, als voor de vacatures die in de organische (gratis) zoekresultaten worden getoond. De Indeed Vacature Analyse geeft haarscherp inzicht in welke functienaam op de populaire vacaturezoekmachine veel clicks genereert én welke minder.

indeed

PS. Als je denkt dat je er bent door de functienaam te kiezen waarop het meeste wordt gezocht, moeten we je teleurstellen. Er komen nog zoveel andere aspecten bij kijken nadat je de optimale functienaam voor je vacaturetekst hebt bepaald. Denk bijvoorbeeld aan preselectie, het combineren van de branche/sector/productgroep of het niet klakkeloos overnemen van je interne functienaam. Hierover later meer.

Let op:uitroepteken

*Het online zoekgedrag verandert continu. Heb je eenzelfde vacature enkele maanden later weer in bemiddeling? Check dan zeker opnieuw wat op dat moment de meest gangbare functienaam is.

*Zet bij Google Trends (in de bovenste blauwe balk) de periode altijd op de laatste 12 maanden (standaard staat deze op ‘sinds 2004’) en op Nederland (standaard staat deze op ‘wereldwijd’). Zo worden relevante resultaten getoond.

Dit hoofdstuk vind je, samen met nog veel meer tips & tricks, in het eerste en enige boek over vacatureteksten: Werven met Woorden. Houd de website van Werven met Woorden in de gaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *