Speel geen verstoppertje als het om de functienaam gaat.

Nicol Tadema

18 december 2018

Je hebt een ge-wel-di-ge vacaturetekst geschreven. Alles klopt. Van intro tot call-to-action. Je hebt rekening gehouden met de pullfactoren en je tekst is helemaal op de doelgroep geschreven. Nu alleen die laatste stap nog: een vindbare functienaam die boven de vacaturetekst schittert. Waar kandidaten op zoeken en die zorgt voor herkenning. Het succes van jouw vacaturetekst begint met de keuze van de functienaam. Want wie leest jouw ge-wel-di-ge vacaturetekst als deze niet naar boven komt voor werkzoekenden in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, LinkedIn of Indeed?

Waarom een vindbare functienaam?

Zoekgigant Google blijft de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, zoekmachine Indeed heeft maandelijks 200 miljoen bezoekers en ook de grote vacaturebanken en social media zijn zoekmachines op zich. En dan hebben we het nog niet eens gehad over nieuwe(re) ontwikkelingen zoals Google for Jobs en Facebook Jobs.

Al die zoekmachines staan voor massa’s potentiële kandidaten die jouw vacaturetekst zouden kunnen lezen. Zouden kunnen lezen… áls jouw vacaturetekst tenminste een vindbare en herkenbare functienaam heeft. Bovendien is een functienaam meer dan alleen een leuke titel boven een vacaturetekst. Grote kans dat ook de titel van de webpagina gebaseerd wordt op de functienaam. In dat geval krijgt de functienaam aan de achterkant van jouw website een <h1>code en die code waardeert Google met extra punten. Een titel is namelijk belangrijk voor de lezer. Ook is het goed mogelijk dat de functienaam een plekje krijgt in de url van de webpagina. Het is een slimme zet om die uit te breiden met woorden als ‘vacature’, ‘bijbaan’ of de plaatsnaam. Werkzoekenden gebruiken deze woorden regelmatig bij het zoeken naar hun droombaan, dus kan jij op die manier mooi de vindbaarheid van jouw vacature verhogen.

Dus waar ga jij voor? Speel je graag verstoppertje of speel je liever het spel van Search Engine Optimization (SEO)? Bij dit laatste ga je aan de haal met de winst: een optimale score met je tekst in de zoekresultaten.

Om er met de winst vandoor te gaan, moet er nog wel even een hamvraag worden beantwoord. Want als jij wilt dat je vacature vindbaar is, dan moet je weten hoe je arbeidsmarktdoelgroep zoekt. Welke functienaam typen ze in de zoekbalk van de zoekmachine(s)? We nemen je mee in een paar eenvoudige manieren om de meest gangbare en daarmee de best vindbare functienaam te achterhalen.

a) Google Trends

Google Trends, google.nl/trends, is een eenvoudig te gebruiken, gratis Google-dienst. Via grafieken krijg je inzicht in hoe vaak en wanneer er op een bepaalde zoekterm gezocht is met de zoekmachine Google.

Google Trends geeft je binnen luttele seconden het antwoord op de vraag: zoekt jouw doelgroep (in Nederland) nu meer op de functienaam ‘accountmanager’ of ‘account manager’? Onderstaande grafiek laat zien dat de samenstelling, dus de variant zonder spatie, vele malen vaker als zoekterm wordt gebruikt in Google:

Google Trends, december 2018

Nu komt jouw vacature ‘accountmanager’ ook bovendrijven in de zoekresultaten van Google als je de spatievariant gebruikt. Sinds de zomer van 2016 combineert Nederlands meest gebruikte zoekmachine woorden die hetzelfde betekenen (dus bijvoorbeeld dezelfde woorden maar dan in enkel- of meervoud of geschreven met spaties, koppelstreepjes of verkleinwoorden). Toch kan de lezer zich sneller identificeren met ‘accountmanager’, omdat deze het meest gebruikt wordt. Met als resultaat: eerder kans op de felbegeerde klik op jouw vacature.

In Google Trends kan je dus allerlei samenstellingen en losse woorden met elkaar vergelijken om te zien welke het best scoren om zo jouw vacature beter vindbaar te maken. Google Trends is ook ideaal om functienamen en synoniemen te vergelijken. Welke functienaam is beter herkenbaar onder de doelgroep? ‘Developer’ of ‘ontwikkelaar’?

Google Trends, december 2018

De functienaam die het hoogste aantal zoekresultaten geeft, wordt in de praktijk het meest gebruikt. Dit houdt in dat de kans vrij groot is dat de doelgroep zich ermee kan identificeren.

De functienaam ‘developer’ wordt in Nederland vaker als zoekterm ingetikt dan de functienaam ‘ontwikkelaar’. Vanwege de herkenbaarheid en de vindbaarheid van jouw vacature, ligt het voor de hand om de functienaam ‘developer’ bovenaan jouw vacaturetekst te zetten.

b) LinkedIn

Ook LinkedIn is een handig hulpmiddel om te achterhalen welke functienaam herkenbaar is voor jouw doelgroep. LinkedIn heeft het voordeel – tegenover Google Trends – dat je bij het zoeken ook de bedrijfstak kan toevoegen. Zo zien we bijvoorbeeld (december 2018) dat in de bedrijfstak ‘Marketing en reclame’ in Nederland aanzienlijk meer ‘product managers’ actief zijn dan ‘productmanagers’. Vervolgens kan je zelfs op bedrijfsniveau filteren. Een aanrader als je de ideale kandidaat bij de arbeidsmarktconcurrent wilt verleiden met jouw vacature.

c) Indeed

Verschijnen je vacatures bij Indeed? Of dat nu via een XML-feed gebeurt, een spider het werk doet of je zelf de vacatures publiceert: met een (gratis) werkgeversaccount volg je met de ‘Indeed Vacature Analyse’ de prestaties van je vacatures. Dat geldt voor zowel de vacatures waarmee je (tegen betaling) adverteert, als voor de vacatures die in de organische (gratis) zoekresultaten worden getoond. De Indeed Vacature Analyse geeft haarscherp inzicht in welke functienaam op de populaire vacaturezoekmachine veel clicks genereert én welke minder. 

Als je denkt dat je er bent door een vindbare functienaam te kiezen, moeten we je teleurstellen. Er komen nog zo veel andere aspecten aan de orde, zodra je de optimale functienaam voor je vacaturetekst hebt bepaald. Denk bijvoorbeeld aan preselectie, het combineren van de branche/sector/productgroep of het niet klakkeloos overnemen van je interne functienaam.

Check steeds opnieuw de vindbaarheid van de functienaam

Zet bij Google Trends de periode altijd op de laatste 12 maanden en op Nederland. Zo worden relevante resultaten getoond. Scroll je naar beneden, dan zie je ook informatie per regio. In onderstaand voorbeeld vergelijken we de functienaam ‘tekstschrijver’ met ‘copywriter’. Over het algemeen zoeken werkzoekenden vaker naar ‘copywriter’. Per regio is nog een ander verschil te zien. Is je bedrijf gevestigd in Gelderland en wil je ook kandidaten werven uit deze provincie dan vergroot de functienaam ‘tekstschrijver’ de vindbaarheid van je vacaturetekst juist: 

Google Trends, december 2018

Het online zoekgedrag verandert continu. Heb je eenzelfde vacature enkele maanden later weer in bemiddeling? Check dan zeker opnieuw of de functienaam die je eerder gebruikte nog steeds het hoogst scoort op het gebied van vindbaarheid.

Wil je nog meer lezen? Het boek Werven met Woorden staat bomvol tips en tricks om met jouw vacaturetekst de ideale kandidaat te bereiken.