vakantie boeken 2.0‘Vakantie boeken’… officieel geen werkwoord maar ik ben geneigd om het voor te dragen als een werkwoord bij Van Dale. En als ik dan toch bezig ben, doe ik meteen de suggestie voor het toevoegsel 2.0 erachter: vakantie boeken 2.0. Zo in juni lijk ik al redelijk laat met het starten van de oriëntatie op een zomervakantie. Al voor de jaarwisseling waren er meerdere mensen in mijn omgeving die hun zomervakantie al geboekt hadden. Nog net hun koffers niet gepakt. Juni dus, terwijl het buiten hard regent, begint mijn zoektocht naar de ideale zomerse bestemming waar ik mijn kostbare vrije dagen met mijn gezin kan doorbrengen.

Vroeger… vroeger was alles anders…
Vroeger ging ik naar een reisbureau waar ik aan een vriendelijke dame achter de balie vertelde waar de reis ongeveer heen zou gaan. De dame rekte en strekte zich om diverse reisgidsen vanaf de planken achter zich te verzamelen. Vervolgens verliet ik het reisbureau weer, met een plastic, reclamisch tasje waarvan de handvaten in mijn handpalmen sneden door het gewicht van de vele felgekleurde gidsen. Thuisgekomen bladerde ik door alle reisgidsen, baande me een weg door de onduidelijke prijstabellen met te kleine cijfertjes. Ik keek en vergeleek. Het water in het ene zwembad leek blauwer dan de ander. Of dat nu aan de drukpersen lag of aan de kleur van het water, was de vraag. Het kiezelstrand moest het afleggen tegen een fijn zandstrand. En die ene bestemming die het mooist in beeld was gebracht door foto’s waar de zon net wat feller leek te schijnen, de groothoeklens in het standaard ingerichte appartementje het best z’n werk had gedaan, gecombineerd met de meeste passende prijs van de reis, was de winnaar. Terug naar het reisbureau, waar dezelfde vriendelijke dame met één vinger tegelijk, tergend langzaam, de gegevens intikte, zodat die gegevens dan op de toeter van een beeldscherm verschenen. Tickets rolde uit één of andere enorme printer die meer weg had van een fax. Reis geboekt. Koffers inpakken. Zonnebril op. Zonnebrandcrème smeren.

vakantie boeken 2.0

Nu… nu is alles anders…
Nu maken de reisgidsen plaats voor websites en het snijdende gevoel in je handpalmen wordt vervangen door een licht opkomende muisarm. De vriendelijke dame heet nu Google. Ik tik in zonvakantie, zomervakantie… en durf vervolgens niet op AdWords-campagnes te klikken omdat de ‘costs per click’ skyhigh zullen zijn en dat vervolgens vast ook in de prijs van de vakantie wordt doorberekend. Gelukkig hebben de meeste reisaanbieders hun natuurlijke vindbaarheid in zoekmachines (ook) goed voor elkaar. Die reisaanbieders vind ik dus wel, het vinden van een passende vakantie voor ons gezin, is andere koek. Het niveau van usability van de sites van de reisaanbieders verschilt enorm. Waar de een uitblinkt in de eenvoud van het vinden van een passende vakantie, heb ik bij de ander een geavanceerd navigatiesysteem nodig om wegwijs te worden in het te complexe menu. Okay, uiteindelijk vind ik een vakantie die me aanspreekt.

Stap twee: Zoover, waar ik de vakantiebeoordelingen voor én door reizigers kan doornemen. Sommige beoordelingen zijn alleen zo geschreven dat de subjectiviteit er van afdruipt. Andere beoordelingen zijn al jaren oud, waardoor de toevoegde waarde afneemt. Maar goed, als de score enigszins redelijk is en ik ook -na het lezen tussen de regels door- nog positief ben, volgt stap drie: bezienswaardigheden in de omgeving. Ook daar is Google mijn partner in crime. En hier valt nog wel een slag te slaan voor een ambitieuze ondernemer. Weinig sites bieden echt compacte informatie over de bezienswaardigheden in voor de hand liggende vakantielanden.

Toch, nu de sneeuw is weggesmolten en na het bezoek van werkelijk tientallen sites, honderden webpagina’s en het aanzienlijk verhogen van de Zoover-bezoekersaantallen, kan ik eindelijk zeggen: onze vakantie is geboekt! En na dit harde werken ben ik er niet alleen van overtuigd dat vakantie boeken een werkwoord hoort te zijn maar ben ik er vooral erg aan toe. Vakantie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *