Met u of je aanspreken op de website?

12 januari 2019

Nicol Tadema

Algemeen directeur

Arbeidscommunicatie


Tijdens intakes voor het schrijven van webteksten is dit een vraag die vrijwel altijd ter sprake komt. We noemen het ook wel ‘de hamvraag’. Gaan we vousvoyeren of tutoyeren? En waar andere prangende vragen over de organisatie en dienstverlening vlotjes werden beantwoord, is het antwoord op de hamvraag meestal: ‘uh?’

Bij het horen van ‘uh’ stellen we twee vervolg-hamvragen:

  • Wie is je doelgroep? En hoe wil deze doelgroep worden aangesproken? Vraag het eens aan je (potentiële) klanten.
  • Wie ben jij? Ben je een u- of jij-zegger? Hoe spreek je je prospects aan als je hen bijvoorbeeld aan de telefoon hebt?

De reactie op die vervolgvragen, vormt samen het antwoord op de hamvraag: spreek je jouw doelgroep met je of u aan op je website?

Tweedeling

De hamvraag stellen we al jaren. Aan de eenpitters waarvoor we teksten mogen schrijven. Aan de communicatiespecialisten van grote organisaties die het schrijven van webteksten aan ons uitbesteden. Moeten we de webteksten in je- of u-vorm schrijven? Naast het feit dat ‘uh’ een veelvoorkomend eerste antwoord op de vraag is, signaleren we ook een principiële tweedeling:

Je is amicaal. Je is persoonlijk. Je is minder afstandelijk. Je is in opkomst.

óf

U is beleefd. U is afstandelijk. Met u zit je altijd goed. U getuigt van respect.

Je óf u

Het een of het ander. Een tussenweg lijkt er niet. Ergens is dat waar. Want of je je nu kiest voor de je- of u-vorm in webteksten, consequent moet je zijn. Toch kunnen teksten in de je-vorm beleefd zijn. Teksten in de u-vorm een persoonlijke toon hebben.

Hoe kunnen we dat het beste onderbouwen? Door korte alinea’s te citeren uit twee van onze webteksten die we eerder in opdracht (en met veel plezier) schreven. Beide voorbeelden zijn teksten voor websites van zelfstandige winkeliers. Qua omvang zijn de ondernemingen ongeveer even groot, qua ondernemer en doelgroep totaal verschillend:

“Aangenaam, wij zijn Marian en René van Heuveln, de drijvende kracht achter Marian’s Kookwereld. Ons geheime ingrediënt? Persoonlijke service, kwalitatieve producten en adviezen op maat. Aangevuld met twintig jaar ervaring en passie voor ons vak. Wilt u sfeer komen proeven? We ontmoeten u graag in onze kookwinkel in Naaldwijk, Westland.”
“Hou jij van trendy mode? Winkelen in een ongedwongen sfeer? Op zoek naar een stijlvolle outfit? Je vindt het bij Mitch, dé meest trendy en gezelligste modewinkel van Gouda en omgeving. Mitch is jouw winkel voor eigentijdse mode, schoenen en modeaccessoires.”

Beide alinea’s zijn beleefd en persoonlijk. Marian en René van Heuvelen spreken in u-vorm met hun klanten. Op de website én in de winkel. Ja, beleefd. Nee, niet afstandelijk. Bij het team van modewinkel Mitch past de je-aanspreekvorm. Ja, amicaal. Nee, niet zonde respect. Je, omdat de doelgroep anders is dan die van de kookwinkel, en omdat de meiden van Mitch je-zeggers zijn. Voor ieder wat wils. Je of u.

Ik

Zoals je merkt, prefereer ik de je-vorm. Maar ook ik stelde mezelf de hamvraag toen ik klaar zat achter het toetsenbord voor het schrijven van m’n eigen webteksten. Het antwoord op de vervolgvragen gaf voor mij de doorslag. Ik ben een je-zegger. Potentiële klanten spreek ik hoofdzakelijk in de je-vorm aan. Online en in persoon.

Jij

Is jouw antwoord op de hamvraag ook ‘uh?’ Bekijk dan nog eens de vervolgvragen boven in dit blog. Blijf je twijfelen? Volg je hart. Of bel ons. Vrijblijvend, om te sparren met één van onze tekstschrijvers. Let wel op: we vragen niet of we mogen tutoyeren, dat doen we gewoon. Maar als jij wilt dat we u zeggen, doen we dat graag. Tegen u en uw doelgroep. Geef het dan even aan.