Een uniek tekstbureau waar je als copywriter je hart kunt ophalen.

27 augustus 2019

Thomas Gerla

Redacteur & copywriter

Arbeidscommunicatie


Werken bij Voor Tekst betekent werken voor een uniek tekstbureau. Want… we zijn het enige bureau dat zich volledig richt op teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie en daarin een heuse specialist.

Met trots vertel ik op feestjes wat ik doe: ‘copywriter en redacteur in arbeidsmarktcommunicatie’. Daarmee weet ik mijn gesprekspartner altijd weer te imponeren. Nu vraag ik zelf op feestjes ook wel eens aan anderen wat ze voor de kost doen. Soms krijg ik als antwoord hele epistels aan complexe terminologie, functietitels en vakjargon naar mijn hoofd geslingerd, waar ik uiteindelijk geen steek wijzer van word. ‘O, je doet iets met cijfertjes dus…’

Om het mijn gesprekpartner niet te moeilijk te maken, voeg ik al snel toe: ‘Ik schrijf vacatureteksten.’ Maar dat is eigenlijk weer te kort door de bocht. Voor Tekst pakt alle teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie op, dus ook webteksten, blogs, testimonials, arbeidsovereenkomsten, afwijzingsmails, you name it. Zo helpen wij organisaties een excellente employee journey te realiseren. Bijvoorbeeld door onze teksten op de juiste doelgroep af te stemmen aan de hand van doelgroependata. Dat maakt mijn werk als copywriter en redacteur heel divers. En wat het ook tof maakt, is dat ik in mijn werk de meest uiteenlopende bedrijven en werknemers leer kennen.

Een fijne werksfeer

Ik heb het geluk gehad dat ik bij een heel knus en gezellig bedrijf ben terechtgekomen, bestaande uit 10 vaste krachten op kantoor en nog eens 10 freelancers. De sfeer ervaar ik hier als open en betrokken. Een werkomgeving waar ik me op m’n gemak voel en ik kan zijn wie ik ben. Dat is voor mij essentieel om gelukkig te zijn in mijn werk. Natuurlijk verwachten we ook veel van elkaar, want kwaliteit staat bij ons op nummer 1. Als echte experts in arbeidsmarktcommunicatie kunnen we natuurlijk niet anders. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Gelukkig is er ruim gelegenheid voor een lolletje of een goed gesprek. Met name tijdens onze gezamenlijke lunch.

Testimonials

Als copywriter schrijf ik verreweg het meest vacatureteksten. Daarbij win ik eerst informatie in door in gesprek te gaan met de klant, bijvoorbeeld een recruiter, manager of een andere werknemer. Soms krijg ik de opdracht een testimonial te schrijven en dat is voor mij extra interessant. Tijdens het intakegesprek kun je dan echt de diepte in gaan over iemands carrière, achtergrond en toekomstperspectieven. Dat persoonlijke spreekt me aan en is een extra drive bij het schrijfproces. Het geeft me voldoening wanneer zo’n testimonial een persoonlijk, eerlijk en inspirerend verhaal is geworden.

Hier kun je je creativiteit kwijt

Werken bij Voor Tekst is een echte aanrader als ‘taal zeg maar helemaal jouw ding is’, zoals Paulien Cornelisse dat zo mooi kan zeggen. We schrijven voor veel verschillende doelgroepen. Om wervende en aansprekende teksten te schrijven, stemmen we onze tone of voice af op de betreffende doelgroep en schrijven we alsof we met onze doelgroep in gesprek zijn. Daarin ligt zowel de uitdaging als het plezier. Je kunt hier als copywriter helemaal je ei kwijt. Dus ben jij gezegend met een flinke dosis creativiteit en schrijftalent? Dan durf ik te zeggen dat je bij Voor Tekst absoluut je schrijvershart kunt ophalen.