Goede Vrijdag (1)Stel… je rijdt jaar in jaar uit dezelfde route naar het werk… ziet dagelijks dezelfde verkeersborden en dezelfde gebouwen… passeert elke dag dezelfde rotonde en neemt altijd de 3e afslag links. Op het moment dat je het parkeerterrein van kantoor oprijdt, vraag je je af hoe je er eigenlijk bent gekomen. Herkenbaar? Een blinde vlek? De automatische piloot? Maar wat als bij het zebrapad moest stoppen zodat 5 clowns, 1 acrobaat en 2 dromedarissen konden passeren? Als je op de snelweg wordt afgesneden door de lookalike van koning Willem-Alexander? Of als je keihard op je rem moest trappen om een moederzwaan met 7 schattige jongen veilig over te kunnen laten steken? Zou je je dat nog herinneren als je het parkeerterrein opdraait? En zou je het misschien zelfs ook aan je collega’s vertellen of na je werkdag thuis bij het avondeten?

Dezelfde inhoud maar dan anders
We doen veel op de automatische piloot. Heel veel: 90 tot 95 % van onze keuzes maken we onbewust. En het voorbeeld van de autorit van huis naar het werk, gaat ook op als je potentiële doelgroep je teksten voor arbeidsmarktcommunicatie leest. Denk aan een latente werkzoekende, die een standaard-vacaturetekst voorgeschoteld krijgt: geschreven op een standaardmanier, boordevol clichés en inkoppertjes. De kans dat die vacaturetekst door z’n brein wordt genegeerd is aanzienlijk. Leest diezelfde latente werkzoekende echter een tekst die nét even anders is, dan wordt het onbewuste brein wakker geschud. Dan bereik je die kandidaat en trigger je ‘m. Niet omdat je iets anders vertelt, maar omdat je het op een ándere manier vertelt.
tram 1

Schrijf onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie-teksten.

Er zijn 4 gouden regels als je je als werkgever / intermediair wil onderscheiden met teksten voor arbeidsmarktcommunicatie:

  1. Schrijf zoals je spreekt.
    Precies zoals je intern – als collega’s onderling – communiceert, zó communiceer je ook met potentiële / toekomstige collega’s. Dus in het kader ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’: geen deftige woorden, geen flashy marketingtaal maar schrijf in spreektaal.
  2. Benoem waarom je speciaal bent.
    Wat maakt jou uniek als werkgever? Wat is het Unique Selling Point van de vacature waarvoor je werft? Waarom moet iemand juist bij jouw organisatie komen werken en niet bij het bedrijf naast je? Breng het antwoord op die vraag onder woorden.
  3. Eerlijkheid duurt het langst.
    Maak dingen niet mooier dan ze zijn of houd zaken niet achter. Is 80% van een functie routinematig werk? Benoem dit in je vacaturetekst. Niet alleen wek je vertrouwen bij de lezer, maar bespaar je jezelf waarschijnlijk veel tijd en moeite. Door negatieve aspecten achterwege te laten of te verbloemen is de kans namelijk best groot dat een geworven kandidaat al tijdens z’n proeftijd denkt: ‘De functie valt me toch vies tegen, ik stop ermee’. Ben je een start-up en zijn je arbeidsvoorwaarden nog niet ‘je-van-het’?  Breng dit onder woorden en de doelgroep die dit aanspreekt, is de doelgroep die bij jouw start-up-fase past.
  4. Voorkom clichés.
    ‘Voor deze uitdagende functie bij de informele werkgever zoeken we een proactieve, gemotiveerde, strategische, verantwoordelijke, creatieve en analytische expert.’ Het zou zo maar een zin kunnen zijn uit een willekeurige vacaturetekst. Alleen al door deze buzzwoorden te verbannen uit je vacatureteksten scoor je punten bij (minstens) 31% van de lezers die zich groen en geel ergert aan het gebruik van clichés in vacatureteksten.evite 1

Enthousiast? Maar toch nog wat meer tips, tricks en oefeningen nodig om zelf mee aan de slag te gaan? Dat kan: meld je direct aan voor de eerstvolgende training Onderscheidende vacatureteksten schrijven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *