arbeidsmarktcommunicatie 1Tja, je kunt een vacature plaatsen. Sommige organisaties vinden dat ze daarmee aan een hoogstaand niveau van arbeidsmarktcommunicatie voldoen. Want dat is toch waar het om draait? Je hebt een vacature en die wil je zo snel mogelijk ingevuld zien. En dan ga je communiceren. Niet dus! Waar het wel om gaat? Dat leg ik je uit.

Strategisch te werk op de arbeidsmarkt

Laten we eens beginnen met een definitie van de term arbeidsmarktcommunicatie:

Structureel communiceren naar de interne én externe arbeidsmarktdoelgroepen en hun beïnvloeders met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en/of het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers.

De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie raakt met deze definitie wat mij betreft exact de kern waar het om draait. Je gaat niet pas communiceren als je echt iets nodig hebt van die arbeidsmarkt. Nee, je zorgt voor structurele communicatie. Een uitgedachte en strategische aanpak van communiceren over wie jij bent als organisatie, waar je voor staat, welke uitdagingen je te bieden hebt, wat een potentiële medewerker kan toevoegen en wat je kunt leren. Zodra je dan daadwerkelijk een vraag hebt in de vorm van een vacature, weet jouw beoogde doelgroep die feilloos te vinden.

Hoe vaak wordt er niet op het allerlaatste moment de opdracht gegeven aan de mensen van HR om een vacature te plaatsen? De leidinggevende die een nieuwe kracht nodig heeft in zijn team, trekt een oude tekst tevoorschijn of een statisch functieprofiel en geeft aan HR de opdracht er een vacature van te fabriceren. Oh ja, en dan moet de nieuwe kandidaat eigenlijk morgen al gevonden zijn. Dus of de mensen van HR vooral even willen opschieten, want er is haast bij. Heb je dan nog verder niets aan arbeidsmarktcommunicatie gedaan, dan sta je voor een vrijwel onmogelijke opdracht als HR-medewerker. Dat moet dus anders. Hoe? Ik laat het je zien.

Jouw visitekaartje

Communiceren met een prachtige, informatieve en aansprekende werkenbijsite. Want dat is ook arbeidsmarktcommunicatie. Amerpoort (werkenbijamerpoort.nl) kreeg er zelfs een prijs voor.

arbeidsmarktcommunicatie - Werken bij Amerpoort

Eigenlijk is het heel simpel. Je vertelt het een en ander over de verschillende banen die je als werkgever te bieden hebt. Sterker nog, dat laat je de medewerkers zelf doen. Met leuke en vlotte interviews of storytelling. In tekst of in film.

arbeidsmarktcommunicatie - Werken bij AmerpoortJe vertelt iets over de cultuur, die leeft binnen de organisatie. Of je geeft bezoekers van je website direct de kans om te testen of ze bij je zouden passen.

arbeidsmarktcommunicatie - Werken bij Amerpoort

De boodschap is eigenlijk: er zijn vele vormen van arbeidsmarktcommunicatie denkbaar. Dus blijf niet hangen in vacatures, maar ga eens op avontuur. Ontdek beeldmaterieel als foto’s en films of een website als platform waar je alle informatie op een aantrekkelijke manier kunt presenteren.

En wil je nou eens helemaal het vertrouwde, veilige maar oh zo saaie pad verlaten? Denk dan eens aan een van deze opties:

  • The ultimate candidate experience
  • Deelname aan beurzen en bedrijvendagen
  • Gastcolleges aan scholen of universiteiten door collega’s
  • Inhouse dagen
  • Interviews met medewerkers
  • Storytelling
  • Interne ludieke acties naast externe werving
  • Social media
  • Flyers
  • Games
  • Gadgets

Ga jij de uitdaging aan?

En ja, echt waar; het is allemaal arbeidsmarktcommunicatie. Zie je het nog niet helemaal voor je? Hierbij dan nog een voorbeeld.

arbeidsmarktcommunicatie - Werken bij de politie

Zo kun je dus ook een challenge opzetten, waarbij de kandidaten én jij als organisatie kunnen ervaren of er een match is. Beschikken de kandidaten over de juiste vaardigheden en specificaties om de functie op goed niveau uit te voeren? En biedt de baan wel echt de uitdaging die de kandidaat voor ogen heeft? De antwoorden hierop zijn snel voor beide partijen duidelijk. Een mooie manier dus om een originele indruk te maken op jouw doelgroep en direct te ontdekken uit welk hout de kandidaten gesneden zijn.

Originaliteit loont

Sommige bedrijven weten zich heel goed los te rukken van de standaard aanpak. Zij komen met creatieve benaderingen om hun doelgroep te bereiken. Zo heeft Ikea in 2012 een ludieke actie op touw gezet. Zij bleven dicht bij de producten die zij verkopen en hebben die zo bekende handleidingen gebruikt om dit keer mensen hun eigen toekomst in elkaar te laten zetten. Zo hadden zij in de bouwpakketten instructies toegevoegd met aanwijzingen over hoe je je carrière binnen Ikea kunt vormgeven. Daar maakten ze een mooi filmpje van. Niet alleen was deze actie erg ludiek, maar ook succesvol. Ikea ontving meer dan 4000 sollicitaties en nam uiteindelijk maar liefst 280 nieuwe medewerkers aan.

Maak je sterk voor je werkgeversmerk

Bedenk dat alle uitingen die je gebruikt als werkgever bijdragen aan de versterking van je imago. Het biedt je de kans om een positief beeld te scheppen van je organisatie als werkgever. Door afwisselende vormen van arbeidsmarktcommunicatie met elkaar op een structurele manier te combineren werk je eigenlijk aan employer branding. Je krijgt een voorkeurspositie als werkgever bij potentiële medewerkers. En dat alleen al door je te onderscheiden als authentieke en aantrekkelijke werkgever.

Klaar voor de toekomst?

Ben je er klaar voor om het gebaande pad te verlaten en meer uit het leven te halen dan je tot nu toe deed? Regel brainstormsessies met communicatie- en HR-collega’s en creëer jullie eigen arbeidsmarktcommunicatie. Wie zijn jullie, wat maakt jullie uniek en waarom zouden mensen bij jullie willen werken? En welke vormen van communicatie passen bij jullie boodschap? Online of offline, in een game of een film, alles is mogelijk. Ga op ontdekkingsreis en laat je verrassen door de wereld die voor je openligt.

Heb je behoefte aan een sparringsessie met ervaren professionals in arbeidsmarktcommunicatie? Laat het gerust weten. Vanuit Voor Tekst denken we graag met je mee. Wat we daarvoor terug willen zien? Een heerlijke kop koffie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *