Teksten schrijven die goed scoren in Google? Ontmoet Bert.

27 mei 2020

Henk van der Draai

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


Wist je dat elke keer als Google een update doet over SEO, bij menig contentspecialist / recruitment marketeer de alarmbellen gaan rinkelen? Want vaak wordt zoekmachineoptimalisatie gezien als het manipuleren van het algoritme van Google, maar dat trucje werkt (gelukkig) steeds minder goed. Google waardeert het vooral als je het juiste antwoord geeft op de vraag die in de zoekbalk wordt ingevoerd. Kwaliteit en doelgroepgerichtheid wordt daarmee steeds belangrijker.

Inspelen op Google

De laatste update van Google over SEO heeft een naam: Bert. Waarom Bert? Het staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is misschien wel de grootste update van Google Search ooit. In Amerika is Bert al actief en het is wachten op het moment dat Europa wordt aangedaan om ook hier 10% van alle zoekresultaten te beïnvloeden. Het is dus hoog tijd om alvast de nodige voorbereidingen te treffen.

  • Pas de juiste woordcombinaties en synoniemen toe

Wanneer je een inhoudelijk goede tekst schrijft, gaat dat bijna vanzelf. Dat betekent dat je wollig taalgebruik en een overload aan clichés achterwege moet laten. Wat je wél moet doen is aantonen door middel van tekst dat je het onderwerp snapt en dat wordt gewaardeerd aan de hand van een hogere ranking.

  • Zorg voor structuur in je content

Een logische opbouw van je wervende tekst helpt Google te begrijpen waar jouw content over gaat. Houd je vast aan een goed gestructureerde tekst met een duidelijk begin, middenstuk en afsluiting. Ervaren contentmakers doen dit doorgaans al om hun lezer zo goed mogelijk te beïnvloeden of informeren. Daar komt nu nog een motief bij: Google.

  • Stem de content af op je doelgroep

Het ei van Columbus in het land van zoekmachineoptimalisatie vind je bij jouw doelgroep. Als jij weet hoe je doelgroep zoekt, snap je ook hoe je hier op in moet spelen met de content die je maakt. En dat kan verder gaan dan wervende teksten, denk bijvoorbeeld aan videocontent.

  • Beantwoord vragen met unieke content

De content die je maakt, moet uniek zijn die bij voorkeur antwoord geeft op vragen. Dat laatste is – met het oog op het toenemende gebruik van voice-search in recruitment – steeds belangrijker.

  • Links en doorklikken

Goede links verbeteren de zichtbaarheid van jouw recruitment- of werkenbij-site. De links die je in je content toevoegt, vertellen Google waar jouw website over gaat. De zoekmachine kan zo makkelijker achterhalen welke informatie jouw website weergeeft en hoe relevant dit is.

Google: de onbetwiste leider

In Nederland is Google de marktleider in zoekmachines en staat een marktaandeel van 95,37% op eenzame hoogte. Ook geeft 73% van de werkzoekenden aan dat ze Google gebruiken als vertrekpunt in hun zoektocht naar een nieuwe baan.

Naast de Bert-update zien we dat Google ook met nieuwe vormen van structured data komt. Dit zijn korte stukjes code die rond specifieke content op een pagina worden geplaatst. Structured data zijn belangrijk voor Google for Jobs en dus ook voor jouw recruitment- of werkenbij-site. En dan nog iets: vanaf 1 juli 2019 past Google mobile first indexering toe als standaard voor nieuwe websites. Zorg daarom dat jouw recruitment- of werkenbij-site volledig en goed toegankelijk is voor mobile devices.

We hadden het eerder over voice search in recruitment. De aangekondigde explosieve groei is vooralsnog uitgebleven, al is de verwachting dat longtail-zoekwoorden als ‘vacature recruiter’ stilaan worden vervangen door natuurlijke taal en volzinnen. Benader je een voicedienst met de vraag: ‘Waar vind ik een andere baan als recruiter?’, dan pikt Google de beste pagina’s er voor je uit.

Google for jobs in Nederland

In februari 2020 zagen we de eerste verschijnselen van Google for jobs in Nederland. Toch kunnen we nog niet zeggen dat het ‘er is’. Dit kan mogelijk te maken hebben met de claim bij de EU van verschillende jobsites, of door de coronacrisis, al blijft dat gissen. Via online recruitmentspecialist Getnoticed ontvingen we cijfers dat het aantal bezoekers via Google for jobs nog erg laag is, maar dat de conversie en dan met name het aantal hires in verhouding erg hoog is. Dat toont de kwaliteiten van dit instrument en daarom is optimaliseren voor Google en Google for jobs een must. Schrijf concreet voor je doelgroep, want dat is inmiddels een vereiste om goed vindbaar te zijn.

Tot slot: stop alle trucjes om het algoritme van Google te misleiden voor eens en altijd weg. Ga voor kwaliteit en zorg dat de inhoud van je teksten aansluiten bij de wensen van je doelgroep. Alleen dan ben je relevant en krijg je de credits voor jouw wervende teksten van ’s werelds grootste zoekmachine.