Het Spoorwegmuseum: een prachtige locatie die geschiedenis ademt. Extra bijzonder dat juist deze plek het toneel is van de Recruiters United nieuwjaarsborrel, die 16 januari volledig in het teken stond van de toekomst en al haar mogelijkheden voor recruitment. Deze inspirerende sessie gemist? Voor Tekst was erbij en praat je graag bij.

 

Bron: Dave Vervoord via Twitter

De middag start met het nieuwe initiatief Fruit2Recruit. 3 bekende recruitmentnamen mogen in 10 minuten de toekomst voorspellen. Welke uitdagingen zijn er anno 2018 en hoe kunnen we ons vakgebied naar een hoger plan tillen? Volgend jaar wordt gekeken wie er het meest dichtbij zat met zijn of haar voorspellingen en diegene wint de felbegeerde Fruit2Recruit bokaal.

Oplossingsgericht recruitment
De eerste die deze uitdaging aangaat is Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Zijn betoog begint met de kreet: ‘De arbeidsmarkt is TOP’. Tenminste, dat is wat de krantenkoppen ons vertellen. Maar is dit wel echt zo? Want hoe kan het dan dat er partijen zijn die een marge vragen van 150% voor een leerkracht? Dat operaties niet door kunnen gaan omdat er geen personeel beschikbaar is? En hoe kun je vinden wat je zoekt, als er 2298 jobboards en 100.000 spookvacatures zijn? Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van vacatureteksten: 91,5% van de vacatureteksten scoort een onvoldoende bij de meting van VacatureVerbeteraar. Kortom, de arbeidsmarkt is niet top, maar een zooitje. Er is een misbalans ontstaan tussen vraag en aanbod. En als je je dan bedenkt dat recruiters slechts 33% van hun tijd besteden aan de dingen die ze moeten doen, dan klopt hier iets niet. Daarom vindt Geert-Jan Waasdorp dat 2018 het jaar moet worden waarin recruiters weer met oplossingen moeten komen. Een partner voor de klant én kandidaat moeten zijn. Dat zij hun vakgebied verstaan en niet aankomen met marges van 150%. Want dan heb je het als recruiter écht niet begrepen.

We gaan weer naar buiten
Dan is het de beurt aan Heleen Stoevelaar, manager recruitment bij Conclusion. ‘2018 wordt het jaar waarin we LinkedIn gaan begraven’ is haar openingszin.

Want, zo stelt ze, het maakt ons lui. Al die loze berichten op LinkedIn en de ontelbare InMails, daar zit toch niemand op te wachten? Het wordt tijd dat we weer gaan flirten met onze kandidaten. We moeten het gesprek weer aangaan.

Bron: Martijn Smit via Twitter

Net als bij haar eigen team, roept ze de recruiters uit de zaal op om achter die computer weg te gaan en naar buiten te gaan. Want dáár zit je doelgroep. Ze maakt dan ook de vergelijking met een koe: ga lekker naar buiten. ‘Vroeger’ gingen de Rabobank- medewerkers nog voor de ABN AMRO staan om te headhunten. Waarom doen we dat nu niet meer? Als het aan Heleen ligt stoppen we in 2018 dus met LinkedIn en gaan we weer ouderwets naar buiten.

 

De toekomst gaat niet over recruiters, maar over de kandidaat
‘The war for talent verandert’, aldus Thomas Waldman, head of global talent acquisition bij TomTom. Ten opzichte van vorig jaar zijn er 3 keer zo veel ICT-vacatures. Ten opzichte van twee jaar geleden zijn dit er zelfs 8 keer zo veel. Als recruiter is het jouw taak om in deze war for talent kandidaten te overtuigen met jouw verhaal. Een hele klus en we hebben het er maar druk mee. Artificial Intelligence lijkt een geweldige ontwikkeling om het werk van recruiters een stukje makkelijker te maken. Robotbutlers en chatbots kunnen al het tijdrovende werk van recruiters overnemen, zoals selectie en gesprekken. En daar gaat het mis volgens Thomas. Want we pakken het helemaal verkeerd aan. De mogelijkheden van AI zijn oneindig, maar recruiters zetten dit vooral in als ‘hulpje’. De toekomst gaat niet over recruiters, maar over de kandidaat. AI moeten we niet inzetten om ons werk gemakkelijker te maken, maar om ons werk beter te maken en meer impact te creëren. Pas dan kunnen we onszelf eerlijk in de spiegel aankijken.

Wat Artificial Intelligence voor ons kan doen (en wat niet)

Bron: Recruiters United via Twitter

Na Fruit2Recruit was het aan trendwatcher Jarno Duursma om het publiek verder te inspireren. Hij vertelde wat kunstmatige intelligentie is en hoe je dit als consument en professional kunt inzetten.   AI ontwikkelt zich zo dat het steeds meer vaardigheden van mensen overneemt. De mogelijkheden van AI lijken oneindig, maar als mens hebben wij een grote voorsprong: gevoel. De mens is in staat tot het aangaan van vriendschappen, het bieden van troost en genegenheid, om te fantaseren en te dromen. AI kan niet out of the box denken en een stip aan de horizon zetten. Daar ligt de kracht van de mens. En dus ook bij jou als recruiter. De boodschap van Jarno is dan ook om niet bang te zijn voor AI, maar er juist mee te spelen zodat je leert wat het voor jou kan doen.

Wat we van deze sessies leren is dat alles (weer) moet draaien om de kandidaat. Als recruiter moet je  Artificial Intelligence inzetten om je werk beter te maken, maar de kracht van de recruiter ligt bij de menselijke touch.

Meest invloedrijke recruiter
Als de hele zaal vol zit met allemaal mensen met een grote liefde voor recruitment, dan is dat natuurlijk hét moment om de winnaars van de juryprijs van de “Meest Invloedrijke Recruiter van 2017” bekend te maken. De jury heeft 2 recruiters gekozen. 1 winnaar onder de ervaren recruiters en 1 onder de talenten. Van alle genomineerden heeft de jury Jolien Heijnen uitgeroepen tot het Meest Invloedrijk Recruitment Talent van 2017 en Tamara Rood tot de Meest Invloedrijk Recruiter van 2017. Namens Voor Tekst van harte gefeliciteerd!

Benieuwd naar de overige genomineerden en de beoordeling van de jury? Hier lees je alles over #MIR2017.

Na de uitreiking van de juryprijs is de feestelijke toon voor de netwerkborrel gezet. Omringd door oude locomotieven kunnen de recruiters van nog even napraten en elkaar verder inspireren.

De sprekers hebben ons in ieder geval op het juiste spoor gezet, nu rest ons alleen nog om van 2018 een succesvol jaar te maken, waarin we de kandidaat écht centraal stellen.


Dit blog rolde van het toetsenbord van Jannika Hagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *