Case RET: vacatureteksten met een Rotterdams accent.

Blij met onze wervingsteksten met een Rotterdams accent.

Case RET: vacatureteksten met een Rotterdams accent.

Er was eens….

De RET, het openbaarvervoersbedrijf en 1 van de grootste werkgevers van Rotterdam. Zij streeft er naar om de beste talenten aan te trekken om ‘Aardig Onderweg’ te zijn. Dit gaat natuurlijk niet zomaar. Vandaar dat in oktober 2015 besloten is om aan te slag te gaan met employer branding en dan specifiek de candidate experience. ‘En waar begint deze ervaring?’ ‘Juist ja, bij het meest gebruikte middel binnen de arbeidsmarktcommunicatie: de wervingstekst.’ Een wervingstekst die de sollicitanten het verhaal laat beleven rondom het openbaarvervoersbedrijf van Rotterdam, dé RET.

Samen sta je sterk

Voor de vliegende start van de candidate experience schakelde de RET de hulp in van tekstbureau Voor Tekst. Met uitzicht op de Rotterdamse Maas zaten de RET-medewerkers van de afdelingen Recruitment en Communicatie samen met Voor Tekst om de tafel om de uitstraling en gewenste resultaten met elkaar af te stemmen. Deze vruchtbare overleggen resulteerden in de conclusie dat de statisch geschreven wervingsteksten plaats moesten maken voor doelgroepgerichte, belevende teksten. Teksten die niet alleen de functie-inhoud juist verwoorden maar waar de lezer al tijdens het lezen van de tekst de RET-werkcultuur kan beleven. Teksten met een Rotterdams ‘accent’ die worden geschreven voor de ideale kandidaat.

De recruiters, hiring managers en medewerkers van de RET leverden per vacature een authentieke, heldere briefing waar de vragen: ‘waarom kiest iemand voor deze baan bij de RET?’ & ‘wie is de ideale kandidaat?’ centraal stonden. Aansluitend maakten de copywriters van Voor Tekst de vertaling naar de wervingsteksten ‘nieuwe stijl’. Onderaan is een goed voorbeeld te zien van een (stukje) herschreven wervingstekst.

Wat was de impact?

De complimenten vlogen in het rond. Zo ontving de RET veel positieve reacties van sollicitanten – de doelgroep voor deze teksten – die ook nog eens een duidelijk(er) beeld hadden van de vacature en van de RET als werkgever, voordat zij op sollicitatiegesprek kwamen. Maar ook niet-sollicitanten belden spontaan met de RET om het bedrijf te complimenteren voor de pakkende, inspirerende wervingsteksten. Het aantal views van de vacatures en het aantal keer dat de vacatures via de diverse social media worden gedeeld, is enorm toegenomen.

Ook intern hebben de nieuwe wervingsteksten voor een positieve vibe gezorgd. Vacatures worden ook intern actief gedeeld en in de wandelgangen leveren de teksten veel gespreksstof op. Er leek soms een interne competitie te ontstaan welke afdeling de ‘leukste’ wervingstekst had. De copywriters van Voor Tekst zagen de input en de originaliteit van de wetenswaardigheden over de functie, de afdeling en het team keer op keer toenemen. Hierdoor konden de nieuwe wervingsteksten nóg authentieker worden geschreven.