Case Promic: optimalisatie recruitmentproces.

Voor Tekst draagt bij aan een goed recruitmentproces en daarmee aan je employer branding.

Case Promic: optimalisatie recruitmentproces.
“Tijdens mijn vorige functie als HR-adviseur bij Hertek ben ik bij Voor Tekst terechtgekomen via Brockmeyer, inmiddels heb ik ongeveer alle trainingen gevolgd om onderscheidende vacatureteksten te leren schrijven. In de praktijk gebruik ik daarbij als naslagwerk Nicols boek Werven met Woorden en dat is ideaal: alles en meer staat erin, het bevat zo ontzettend veel tips & tricks!
‘De combinatie van schrijftrainingen en Werven met Woorden als naslagwerk is ideaal.’
Ik kom nog uit de wereld van de krantenvacatures. Dat waren eigenlijk altijd 13-in-een-dozijnteksten: saai, opnoemend, weinig creatief. Voor Tekst heeft mijn ogen geopend en een andere manier van denken getriggerd, ook SEO-gericht. Schrijven vond ik altijd al leuk, maar aan vacatureteksten gaf ik geen eigen draai. Door Voor Tekst heb ik geleerd als een kameleon te acteren. Bij het schrijven kruip ik in de huid van de ideale kandidaat: ik ben op dat moment bijvoorbeeld die contentmarketeer. En nog veel belangrijker: ik heb weer ontzettend veel lol gekregen in het schrijven!
 ‘Ik heb geleerd als een kameleon te acteren en kruip bij het schrijven in de huid van de ideale kandidaat.’
Bovendien heb ik geleerd dat een goede voorbereiding het halve werk is. De ene vacature is de andere niet: zonder een vacature-intake kun je in feite niet. Van daaruit kun je in de doelgroep gaan zitten en de tekst schrijven. De vacature-intake helpt mij ook met de selectie wie er op eerste gesprek mag.
‘Een goede voorbereiding, dus een vacature-intake, is het halve werk.’
Ik kan Voor Tekst absoluut aanbevelen. De kandidaat rechtstreeks aanspreken in de juiste toon (soms zakelijk, soms meer in jip-en-janneketaal) is dé manier om je als organisatie te onderscheiden. We krijgen minder sollicitaties, maar betere. Je filtert, het werkt preselectief. En het aantal gesprekken gaat juist omhoog. Een efficiënt wervingsproces dus!
‘We krijgen minder sollicitaties, maar betere. Het werkt preselectief.’
Ook heb ik geleerd de lijn door te trekken, dus niet alleen onderscheidend te zijn in de vacatureteksten, maar ook aan de achterkant: in afwezigheidsmeldingen en afwijzingen. Ook al is die laatste boodschap niet leuk, nu krijgen we ook daarop positieve reacties. Mensen voelen ons bedrijf en dat er aandacht aan ze wordt besteed. Kortom: voor je employer branding is een goed recruitmentproces essentieel en daar draagt Voor Tekst aan bij.”