Case innogy: een nieuw werkgeversmerk en arbeidsmarktpropositie.

Voor Tekst was echt onderdeel van het projectteam.

Case innogy: een nieuw werkgeversmerk en arbeidsmarktpropositie.
Bij innogy lag een groot vraagstuk rondom employer branding. Onze arbeidsmarktpropositie en ons nieuwe werkgeversmerk moesten helemaal opnieuw worden opgezet, we gingen namelijk van Essent naar innogy. Eén van de belangrijke vragen is dan natuurlijk: hoe gaan we dit vertalen naar onze arbeidsmarktcommunicatie? En vacatureteksten zijn hierin een belangrijk onderdeel. Wij zijn dan ook op zoek gegaan naar een bureau dat hierin gespecialiseerd is. Veel tekstschrijvers schrijven vacatureteksten, maar wij waren op zoek naar een bureau dat ons echt op een hoger niveau kon adviseren. Nicol van Voor Tekst kende ik al uit mijn netwerk en zo zijn we bij Voor Tekst uitgekomen.

1 vacatureteksttemplate, 5 varianten

We hebben dus een volledig nieuwe employer value proposition opgezet en daar het employer brand omheen gebouwd. Dat vraagt om vacatureteksten die aansluiten bij zowel ons merk als de werkgeversbelofte die we doen. Ook wilden we onze vacatureteksten beter laten aansluiten bij onze verschillende doelgroepen. De oorspronkelijke opdracht was dan ook meedenken in het opstellen van een vacatureteksttemplate, passend bij het innogy werkgeversmerk. We zijn begonnen met 1 template dat Voor Tekst voor ons heeft opgesteld. Dit template spreekt de verschillende doelgroepen aan, maakt schrijven makkelijker voor onze recruiters en zorgt ervoor dat alle teksten consistent zijn. Ook zijn de recruiters getraind, zodat ze gemakkelijk met het template uit de voeten kunnen. Tijdens de terugkomsessie enkele weken daarna deelden recruiters enthousiast hun resultaten.
Het eerste template was succesvol maar daar hield onze ambitie niet op. Onze strategische doelgroepen willen niet allemaal hetzelfde. Er zijn verschillen in wat hen aantrekt in een werkgever én dus in wat zij terug willen zien in een vacaturetekst. Variaties op het template waren voor ons dan ook een logische stap.

HR-communicatie in de juiste tone of voice

Met het in gang zetten van onze nieuwe werkgeverspropositie doe je een belofte, zowel naar je interne als externe doelgroepen. En deze belofte moet je nakomen. Niet alleen aan de voorkant (in bijvoorbeeld de vacatureteksten), maar in de hele candidate- en employee journey. Dit betreft ook de HR-communicatie, zoals brieven met betrekking tot indiensttreding, ouderschapsverlof en jubilea. Voor Tekst heeft de tone of voice en manier van denken toegepast op al onze HR-communicatie. Want of mensen nou in of uit dienst gaan: we willen nog steeds de belofte waarmaken en in lijn met ons nieuwe werkgeversmerk communiceren.

Resultaat

We zijn nu een aantal maanden live met het nieuwe employer brand. We zien dat de kwaliteit van de kandidaten én van de sollicitaties is toegenomen. De nieuwe templates vormen hierbij zeker een belangrijke factor. We zien dat sollicitanten dezelfde frisse en speelse manier van communiceren gebruiken in hun sollicitatie zoals wij hebben gebruikt in de vacatureteksten. Doordat ons werkgeversmerk nu zo goed terugkomt in de vacatureteksten, merken we dat sollicitaties beter aansluiten.

Samenwerking

De samenwerking met Voor Tekst heb ik als positief ervaren, dat blijkt ook wel uit de verschillende opdrachten die na de oorspronkelijke opdracht zijn gekomen. Het voelde alsof ik er nieuwe collega’s bij had, die snel onze werkwijze oppikten. Wat betreft onze frisse en speelse tone of voice heb ik Voor Tekst nooit over de grens zien gaan of moeten aanduwen. Voor Tekst was echt onderdeel van het projectteam!