nieuwe website voor tekstBijna elke dag zie ik gloednieuwe websites waarvoor we gave webteksten mogen schrijven. Ik voel me dan vaak als een kind in een snoepwinkel: ‘Dat wil ik ook, en dat… en dat’. Dus sprak ik mezelf steeds weer streng toe en mocht ik van mezelf pas in 2016 een nieuwe site. Simpelweg omdat ik sinds de start van Voor Tekst al twee websites had versleten:

tekstDe eerste website deed in 2011 zijn intrede op het internet. Met een programmaatje dat ik voor een paar tientjes kocht via Bol.com heb ik dagen geknutseld. Het resultaat was en wit/paarse website. Knutselen is hier echt het juiste woord. Of je het een website kon noemen? Nou ja, het enige wat echt klopte, waren de teksten. Maar goed, dat mag ook wel als je een tekstschrijver bent.

 

tekstenAl in 2012 kon ik het niet meer aanzien. En toevallig kwam ik in contact met twee ondernemende studenten die – in ruil voor webteksten voor hun eigen sites – een customized template bouwden voor een nieuwe Voor Tekst-site. Geheel in magazine-stijl, ik was er blij mee. Ook mijn logo kreeg een make-over. Goed, ik veranderde tussentijds wel eens wat aan de website, zoals wat nieuwe buttons en visuals van onze tekstschrijvers in een poging wat kleur toe te voegen, maar het bleef erg veel tekst.

Beeld zegt meer dan duizend woorden
Ja, ik ben tekstschrijver maar ik vind het écht: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met beeld schep je in één oogopslag een sfeer, geef je een gezicht aan je merk, laat je zien wie je bent. Direct daarna gaat de websitebezoeker ‘pas’ lezen. Dus, hoe geweldig onze webteksten ook zijn, de eerste indruk bij de oude website bleef voor menigeen: ‘wow, da’s veel tekst.’

Had je het door? Ik schreef ‘oude’ website… want hoewel ik me als een kind in een snoepwinkel voelde, kon ik me goed bedwingen totdat Google aangaf dat als je geen mobiele website hebt, je Google-bezoek gaat verliezen. Nu is onze vindbaarheid in Google altijd goed geweest en dat wil ik graag zo houden. Dus als Google iets zegt, luister ik als een braaf kind. Zeker als Google zegt dat ik een snoepje mag uitkiezen. Met andere woorden: dit was de beste reden om – eerder dan gepland – nu dan echt die nieuwe website te laten bouwen.

Zoekt en gij zult vinden
Maar welk snoepje kies je? Als er zoveel templates, mogelijkheden en stijlen zijn? Welke past bij Voor Tekst en de doelgroep en is prettig in gebruik? En als je dan eenmaal een template hebt gekozen, wat laat je zien? Ik kan je vertellen, WordPress, ThemeForest, Shutterstock, Canstock: ze hebben allemaal de hoogste websitestatistieken ever, zo vaak en zo lang ik de afgelopen weken op die sites heb rondgestruind.

Samenwerken = versterken
Als je het beste wilt hebben, dan werk je met de beste. Dus zocht ik niet alleen naar een passend ontwerp en bijbehorende afbeeldingen, maar ik zocht ook de samenwerking op. Bijvoorbeeld met Mixature om te sparren en een aantal visuals te laten bewerken en ik kon rekenen op het lokale ICT-bedrijf Neobyte voor de broodnodige assistentie bij technische vraagstukken en het daadwerkelijk overzetten van de oude naar de nieuwe site. En Voor Tekstredacteur Janneke van Bemmel liep met haar scherpe blik alle teksten nog eens na.

Klaar!
Samengewerkt, wekenlang gebuffeld et voilà: de nieuwe website is een feit. Ik ben er ontzettend trots op. Maar ik voel me inmiddels wel als een kind in een snoepwinkel die net te veel gesnoept heeft. Ik ga dus even uitbuiken terwijl jij onze (full responsive) nieuwe website bewondert. Geniet! teksten schrijven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *