my-guilty-pleasure… is misschien wel het best bewaarde geheim van recruitmentland. Want ik geniet – niet met mate, maar echt volop – als ik afwijzingsmails in opdracht van werkgevers of intermediairs mag schrijven. Niet één gerichte afwijzingsmail maar graag een afwijzingsmail die naar een groot maar onbepaald aantal mensen wordt verzonden. Want in recruitmentland weten we dat het vaak gekkenwerk is om de vele sollicitaties stuk voor stuk, van a tot z, op maat te schrijven.

Heb je me al voor gek verklaard dat ik dit zo gaaf vind? Ik vertel je waarom ik dit vind. Bij elk woord dat ik op mijn beeldscherm laat verschijnen, wil ik dat de ontvanger denkt dat de mail speciaal voor hem of haar is geschreven. Terwijl ik weet dat diezelfde mail aan nog eens tig mensen wordt verzonden, in exact dezelfde vorm. Dat is een behoorlijke uitdaging waar ik echt elk woord op een weegschaal moet leggen. Maar het realiseren van de persoonlijke benadering doe ik met plezier, want ik wil dat het echt lijkt alsof de verzender ervan (de werkgever/intermediair) er net zo hard z’n best op heeft gedaan als de sollicitant op zijn sollicitatiebrief.

In gedachte zie ik namelijk die sollicitant voor me: met het zweet op het voorhoofd terwijl hij een overtuigende motivatietekst schrijft, z’n cv nog even pimpt en maar blijft twijfelen welke foto op LinkedIn de beoogde werkgever het meest zal aanspreken. De dagen na het verzenden van z’n sollicitatie is de sollicitant druk aan het duimendraaien. Ik zie de hoopvolle blik in zijn ogen als die mail met de reactie op de sollicitatie in de mailbox komt, voor de vacature die hij zo graag wil bemachtigen. De sollicitant klikt de mail open en leest:

Hartelijk dank voor uw sollicitatiebrief. Tot onze spijt moeten we u meedelen dat u niet in aanmerking komt voor de betreffende functie. Wij stellen de belangstelling die u voor ons bedrijf heeft getoond zeer op prijs en wensen u veel succes met uw oriëntatie op een nieuwe werkkring.

Ik zie z’n teleurgestelde blik. Want nee, met zo’n tekst wint geen enkele werkgever of intermediair de schoonheidsprijs. En al helemaal verdient de verzender geen punten voor de candidate experience of employer brand. Ik ga liever voor een glimlach op iemands gezicht met zoiets als dit:

Veel liever had ik je leuker nieuws gebracht, maar ik moet je helaas teleurstellen: hoe indrukwekkend je achtergrond ook, ik zie net onvoldoende raakvlakken met de vacature waarop je reageert. Ik heb nog gekeken naar onze andere vacatures, maar op dit moment zie ik echt geen mogelijkheden binnen onze club. Ik wens je veel succes naar het vinden van jouw droombaan.

Anderen lazen ook: een afwijzingsmail met een positief effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *