wereld werftWorkshop ‘Belang van goede vacatureteksten’

“Hele goede vacaturetekst geschreven, maar een belabberde recruitment site, en je stuurt pas na acht weken een ontvangstbevestiging, dan heb je het nog niets aan die goede vacaturetekst.”

Onder de bezielende leiding van Martijn Hemminga van AMCExpert discussiëren over een vacature van stratenmaker die start met de befaamde woorden ‘voor ons team zijn we op zoek naar…’ Hilariteit over wat we mogen verstaan onder een stratenmaker met communicatieve vaardigheden – moet deze goed kunnen fluiten naar voorbij komend vrouwelijk schoon? -, of de representatieve stratenmaker – is daar een bedekte bilnaad al voldoende of is een driedelig pak vereist?

wwwwDeze workshop ging ik vooral in om te zien hoe een collega-trainer op het vlak van vacatureteksten zijn kennis over vacatureteksten zou delen. Gaaf om te zien op welke energieke, deskundige en professionele wijze waarop Martijn spreekt over het meest gebruikte middel van arbeidsmarktcommunicatie.

Waarom zijn goede vacatureteksten belangrijk?

De reacties uit de zaal: “voorkomen van teveel reacties”, “branding van je bedrijf” en “goed beeld schetsen van je bedrijf”. Martijn voegt hier aan toe: “verkoopt de baan / opdracht, verkoopt de werkgever / opdrachtgever, sluit aan bij doelgroep (vast/flex), preselecteert (kwaliteit)”.

wwwGeef het een plek

Goede interactie ontstaat als Martijn ons aan het werk zet om de vaste tekstitems als arbeidsvoorwaarden, functievereisten, inhoud van de functie, functietitel op de juiste volgorde te zetten voor een goede vacaturetekst.

Case

Vooraf heeft Martijn een vacaturetekst toegestuurd gekregen van een van de aanwezigen, een lange vacaturetekst die een Franstalige accountant zou moeten aanspreken. Alleen al het aantal keren dat het woord verantwoordelijkheid en de kreten je moet, je gaat en je hebt… voorkomt, laat geen ruimte over voor ‘What’s in it for me’.

Ook gehoord tijdens de workshop:

“Maar 46 functies in LinkedIn met het woord ‘flex’ (binnen 7.526 vacatures)”

“Besteed net zoveel aandacht aan interne wervingsteksten als externe teksten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *