Recruitment Tech Event #RTE15Goed, ik heb dagvoorzitter Heleen Stoevelaar een blog beloofd dat een gouden lijstje verdient. De druk is dus hoog als ik met m’n laptop op schoot plaatsneem op een barkruk in Le Fabrique. Een imponerende locatie, centraal in het land, met een gave industriële sfeer die perfect past bij een uitverkocht event zoals Recruitment Tech. In het programmaboekje staat dat de aanwezigen geïnspireerd en geïnformeerd worden als het gaat om recruitmenttechnologie. Niet als middel an sich, maar als middel om recruitment naar een hoger plan te tillen. Ik ben benieuwd!

Recruitment Tech Event #RTE15 - Heleen StoevelaarOpening
Na een goede lunch verschijnt degene aan wie ik de belofte deed, Heleen Stoevelaar, ten tonele. Met haar flair en leuke rode jurk, die matcht met de presentatie op het grote scherm, daagt de recruitmentmanager bij Conclusion de overvolle zaal uit: wie zorgt ervoor dat zij volgend jaar net zo veel gigabyte op haar iPhone heeft als er op een lieveheersbeestje past? Ik niet, maar ik weet wel dat ik voortaan bij het zien van elk lieveheersbeestje aan Heleen zal denken.

Recruitment Tech Event #RTE15 - Michel van EijnattenVan brandingcampagne naar recruitmentsite
Michel van Eijnatten is, zoals hij zelf zegt, een marketingjongen en nog enigszins een groentje is in de staffingindustry. Tijdens de 1e plenaire sessie vertelt Michel over de brand new marketingcampagne waarmee Maandag (weer) op de kaart moet worden gezet als dé detacheerder voor de publieke sector. Waar vorige week tijdens #Arbeidsmarkttrends 2016-2020 de klikker nog beperkt werkte, had initiatiefnemer Martijn Hemminga meer dan goed geregeld dat dit bij #RTE15 niet weer zou gebeuren: Michel vloog zelfs net even te snel door zijn presentatie, maar wist de backbutton gelukkig goed te vinden. De eerste resultaten van de campagne ‘Groen bloed doet goed’ zijn indrukwekkend, Zo zijn de top of mind bekendheid en de voorkeur verdubbeld en is de associatie binnen de domeinen van de publieke sector zelfs meer dan verdubbeld. Ook de conversie en het aantal inschrijvingen gaan nu maal 2. Al 18 seconden voor tijd rond Michel zijn presentatie af. Wat mij betreft was het een interessant marketingverhaal, maar bleef het wel nét iets te veel op de vlakte. Maar goed, zoals Michel zegt: Maandag is ook vrij plat.

Big data in recruitment: de nieuwe pot met goud?
Recruitment Tech Event #RTE15 - Bert KoningLeuk om weer zo’n oude bekende op het podium te zien. Bert Koning ken ik nog vanuit zijn tijd bij OTYS, waar hij flink bijdroeg aan het op de kaart te zetten van het recruitmentsysteem. Inmiddels deelt Bert al weer een lange tijd zijn kennis en visie bij WCC Smart Search & Match. Vanuit zijn rol als VP Labor Market vertelt hij hier over hoe big data kan leiden tot goede data. Hoe verbeter je onware, onduidelijke en incomplete data? Waarbij het Bert bij incomplete data niet zozeer gaat om de gaten in cv’s, maar met name om de verborgen data. Bert deelt een aantal WCC-cases, zo is er die grote uitzender die de vraag neerlegde om de inbox intelligenter te maken. En de case van die, zo bleek later, Belgische nichespeler die bijster slechte vacatures had waarop niet gematcht kon worden. Interessante cases waarbij WCC op basis van data de antwoorden vond. Motto van het verhaal: alles kan als je van data goede data maakt.

Hoewel Bert me van tevoren toefluisterde dat zijn sprekersskills misschien wat roestig waren omdat het even geleden was dat hij zijn passie voor data op het podium deelde, vond ik Bert een van de prettigste sprekers van de dag: een inhoudelijk verhaal, verteld op een rustige en duidelijke manier.  Dagvoorzitter Heleen vatte zijn presentatie treffend samen als ‘Amerikaans opportunisme’.

Breakoutsessie 1: ‘Effectieve employer branding via social media’
Recruitment Tech Event #RTE15 - Social Media Sessie TNO door Mees van Velzen en Esther SietsesWederom een goedgevulde ruimte bij deze breakoutsessie. In een kleiner gezelschap gaan we samen met Mees van Velzen (oprichter Mr. Work) en Esther Sietses (consultant employer branding bij TNO) de diepte in en wordt de vraag beantwoord hoe social media bij kunnen dragen aan een goed werkgeversmerk.

In een zeer rap tempo vertelt Esther Sietses van TNO hoe en waarom het onderzoeksinstituut social media inzet, onder meer voor de werving van schaarse doelgroepen en het vergroten van de merkbekendheid. Meerdere interessante cases van het werven van trainees tot tromgeroffel voor inhousedagen passeren de revue. Zeer interessant om te zien is dat er door Mr. Work zeker niet met hagel wordt geschoten, De doelgroep wordt vooraf nauwkeurig in kaart gebracht en bijvoorbeeld ook influencers van de doelgroepen worden slim getarget in campagnes. Dat resulteert in mooie resultaten. Zo steeg bijvoorbeeld het aantal bezoekers van de TNO-careersite van 50.000 in 2014 naar 128.000 in 2015 en werden er 26.041 berichten over TNO gepost / gedeeld via LinkedIn, Twitter en Facebook (hierbij werden de berichten gepost door TNO zelf niet meegeteld).

Er wordt nog even gekeken naar trends voor de komende jaren. YouTube, Instagram en SnapChat worden genoemd als mooie, potentiële en nu nog relatief betaalbare advertentiemogelijkheden op social media. Twitter is nog steeds interessant omdat het een heel open medium is, maar het heeft niet de toekomst omdat het meer en meer aan activiteit verliest, aldus Mees van Velzen.

Breakoutsessie 2: ’Recruiting moving forward’

Recruitment Tech Event #RTE15 - Break out Sessie Suzanne Bisschop HunkemöllerSuzanne Bisschop, Global Recruitment & Talent Manager van Hunkemöller International, neemt ons mee in het onboarding proces: hoe ziet dit eruit en hoe heeft Hunkemöller dit aangepakt? De breakoutsessie start met een (te) lang en (te) flashy brandingsfilmpje dat met een (te) opzwepende deun laat zien dat Hunkemöller zo veel meer is dan een onderbroekenmerk. In de film komen termen voorbij als shero, an inspiring social lingerie brand, fun campaigns, exiting collobarations en high social engagement. En het is nog niet gedaan met de Engelse termen, de hele presentatie zit er vol mee. Wellicht komt dat door het sterke internationale karakter van de Hunkemöller-organisatie, maar het deed me even twijfelen of de retailer haar roots wel heeft in Amsterdam.

Suzanne vertelt gepassioneerd en uitgebreid over het doordachte videorecruitmentproces dat kandidaten moeten doorlopen om te kunnen solliciteren op een vacature bij Hunkemöller. Hierbij staat de ‘hire for attitude’ centraal: er wordt vooral gekeken naar personality. Skills zijn secundair. En als een kandidaat na al zijn/haar moeite toch net niet de personality is die de retailer zoekt, dan ontvangt hij of zij een persoonlijke afwijzing. In deze afwijzing is goed nagedacht over de te gebruiken tone of voice en in een video vertelt de CEO van Hunkemöller, Philip Mountford, de sollicitant ‘persoonlijk’ dat er helaas geen mogelijkheden voor hem of haar zijn bij Hunkemöller. Als klap op de vuurpijl krijgt de kandidaat een kortingsvoucher van 5 euro. Want ook al word je afgewezen, Hunkemöller wil dat je fan blijft van het merk. Opvallend is trouwens dat maar zo’n 20% van de daarvoor uitgenodigde sollicitanten ook daadwerkelijk een sollicitatievideo opneemt. Over selectie aan de voorkant van je recruitmentproces gesproken… Maar het gaat verder, want het onboardingsproces bij Hunkemöller is zeer doordacht en geautomatiseerd en mede dankzij de voorliefde van de CEO zijn er veel apps die bijdragen aan dit sterke onboardingsproces. Een leuke sessie waarin Suzanne treffend laat zien hoe ze de transitie vormgeeft van medewerkers naar true brand ambassadors die trots zijn op hun werk en merk.

Plenaire afsluiting
Wegens andere verplichtingen moet ik helaas na de breakoutsessies Le Fabrique verlaten. Ik mis dus de plenaire afsluiting waarbij Robert Versteeg van Witlox Van Den Boomen het onderwerp ‘Betere ROI met recruitmenttechnologie’ aansnijdt. Heb wel bij thuiskomst m’n Twitter-timeline gecheckt en zag lovende tweets:

Recruitment Tech Event #RTE15Recruitment Tech Event #RTE15Recruitment Tech Event #RTE15Recruitment Tech Event #RTE15

 

And the winners are:

Recruitment Tech Event #RTE15Dan de uitsmijter, de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2015. Dit zijn de prijzen voor de meest innovatieve recruitment tool en meest innovatieve praktijkcase met gebruikmaking van recruitment tools. De eerste award gaat naar Connexys. De tweede wordt uitgereikt aan CAK.

Naast de shining award en dé titel voor het komende jaar nemen Connexys en CAK Vacatures een prijzenpakket ter waarde van € 2.500 mee naar huis. Namens mij en Recruitment Tech Event #RTE15m’n collega’s: gefeliciteerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *