Employer Brand ExperienceDe laatste dag van oktober 2013 staat Scheveningen voor HR- en Recruitmentprofessionals even niet in het teken van strand en zee, maar in het teken van werkgeversmerken, HR/recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Oftewel: het is de dag van het vakcongres Employer Brand Experience. 

De grandeur van de zaal waar de plenaire opening plaatsvindt, belooft veel goeds. En dat wordt het ook: goed! Dit jaar opent arbeidsmarktcommunicatieadviseur én dagvoorzitter Annemarie Stel de experience met flair, humor en inhoud.

Employer-BRanding-Experience-2013-ebe13-tweet

De kick-off door Annemarie was een mooie opwarmer voor de aansluitende sessie door Mathijs Bouman. Hij verruilde de studio van de Wereld Draait Door even voor het imposante Circustheater. Natuurlijk is Mathijs bovenal econoom en journalist, en als het aan de (twitterende) aanwezigen lag, eveneens degene die de oudejaarsconference op zich neemt. Ik stem voor. Alhoewel Mathijs aangaf niet de Klaas Knot van het Circustheater uit te willen hangen, wist hij de huidige en toekomstige economische situatie toch positief en vooral overduidelijk te belichten. De felle theaterspots delfden hierbij het onderspit. Helder, inhoudelijk en met spontane grappen. Stampende olifanten, het Werkende Wijven Plan, en het credo: vissen is minder duur als skiën, passeren de revue.

Afgewisseld door pauzes waar het drukke gepraat door HR en Recruitment Nederland een goede sfeer en energie uitademende, vonden de break-outsessies plaats. De keuze was reuze, en ik woonde onderstaande drie sessies bij:

Storytelling door content marketing

Als je vijf keer op rij de titel ‘Werkgever met het beste imago van Nederland’ (Intermediair Imago Onderzoek) verdiend, mag je als spreker niet ontbreken op dit vakevent. Mijn eerste break-out sessie was dan ook die waar Rasit Görgülü, Manager Recruitment en Marketing Arbeidsmarkt Rabobank Nederland, treffend vertelde over: ‘storytelling door content marketing’. Succesfactoren als transparantie, meegaan met veranderingen en het belang van werk erkennen, werden benoemd.

Een mooie kans die Rabobank ook echt heeft verzilverd, is het je als werkgever bevinden onder je doelgroep. Door ICT’ers te werven in games en tijdens gaming festival Campzone. Een gemiste kans was het geheel ontbreken van het actuele Libor-schandaal, zowel op hun wervingsite Raboworkx.nl, als tijdens Rasit’s presentatie. Vragen over de invloed van het Libor-schandaal op het employerbrand werden zo politiek correct beantwoord, dat ik even dacht dat 6 kilometer verderop in de Tweede Kamer te Den Haag was beland.

Recruitment vanuit generatieperspectief

In een zaal die hoofdzakelijk gevuld was met de pragmatische generatie (1970-1985) gaf veranderkundige en generatie-expert Aart Bontekoning een leuke, interactieve workshop. De jongere en oudere generaties waren eveneens aanwezig, maar duidelijk in de minderheid. Gelukkig kwamen alle generaties ook aan bod in de ondersteunende video’s die afwisselend een lach, verbazing en interesse opwekten. Met het zeer aanwezige achtergrondgeluid van de wegwerkzaamheden in de naastgelegen straat, ging er helaas soms wel het een en ander aan mij voorbij, maar de essentie van deze sessie was duidelijk: het is de kunst om vrij naar andere generaties te kijken.

Ken je doelgroep, versterk je werkgeversimago!

Een goed gevulde zaal met te hoge stoelen bij deze break-out sessie door Aminke Doevendans, Marketeer bij VNU Vacaturemedia. Dat Aminke een goede marketeer is, dat geloof ik direct. Het Intermediair Imago Onderzoek werd (over)duidelijk onder de aandacht gebracht. Hierdoor voldeed de sessie helaas niet aan mijn hoge verwachtingen. Ter sprake kwamen de pullfactoren van ‘Thijs de Technicus’ en ‘Michiel de ICT’er’. En het ging over olifanten, nijlpaarden en neushoorns. Maar ook iets over het toetsen van de perceptie van de medewerkers, naast het meten van de perceptie van je doelgroep. Iets wat logisch klinkt maar niet vanzelfsprekend is.

Voor zover mijn Employer Branding Experience. Doordat ik wat eerder wegmoest, miste ik helaas een geweldige prezi en goede filmpjes (aldus mijn Twitter-timeline) van Louis Vong over The Digital Candidate Experience.

Magneten

DOok de Magneten werden uitgereikt tijdens Employer Branding Experienceeze 4e editie van de Employer Branding Experience werd afgesloten met de feestelijke uitreiking van de Magneten voor creatieve arbeidsmarktcommunicatie. Met 3 Magneten is het Ministerie van Defensie de grote winnaar, op de voet gevolgd door Ahold die 2 Magneten verdiende. Eén van die magneten, die voor Beste Employer Brand, deelt Ahold met Croon elektrotechniek. De nationale politie won een Magneet voor online campagnes met de Cybercrime Challenge. De enige Gouden Magneet gaat mee met ING.

Scheveningen associeer ik voortaan met strand, zee én met de Employer Brand Experience. Voor mij een zeer geslaagde experience door de toplocatie, goede organisatie, prima break-out sessies en de aanwezigheid van +500 vakprofessionals uit HR, Recruitment en AMC.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *