Digitaal WervenToen Textkernel mij uitnodigde om het door hun gesponsorde event Digitaal Werven bij te wonen, hoefde ik geen 2 keer na te denken. Het event stond al langere tijd op mijn verlanglijstje, maar het was er gewoonweg niet eerder van gekomen. Voor deze 7e editie heb ik 9 oktober 2013 in de agenda vrij geruimd om eindelijk dit vakevent, en dus ook de uitreiking van de felbegeerde award ‘Beste online sollicitatie-ervaring 2013’, bij te wonen.

Active Sourcing (Textkernel)

Mijn ochtendprogramma startte met ‘ronde tafel’ Active Sourcing, waar in werkelijkheid geen ronde tafel was maar wel een cirkel (niet heel comfortabele) stoelen, waar interessante mede-deelnemers op plaats namen. Zij deelden hun visie, ervaringen en kennis over active sourcing met elkaar. Mijn conclusie vanuit de sessie is dat de enorme toegevoegde waarde van active sourcing zeker wordt ingezien, maar dat tijd en de inrichting van een organisatie veelal de grote struikelblokken zijn bij de daadwerkelijke (structurele) uitvoering van active sourcing.

De toegevoegde waarde van creatie in AMC/Recruitment

Ronde tafel nummer 2, opnieuw geen fysieke ronde tafel maar wel weer een (ander samengestelde) groep met opnieuw interessante mede-deelnemers. Ronald van Schaik, mede-oprichter en -eigenaar van Rhinofly, liet ons ervaren hoe je creativiteit vanuit een ander perspectief kunt benaderen. Door een enthousiast en inhoudelijk verhaal, interessante stellingen en inspirerende voorbeelden. Met de gedachte wat een heerlijk vakgebied arbeidsmarktcommunicatie toch is, verliet ik glimlachend de zaal.

Tijdens het plenaire gedeelte steeg het aantal deelnemers en opende dagvoorzitter Bas van de Haterd het middagprogramma. Voor de 1e keer in 7 edities op tijd, een noemenswaardig feitje. Of mijn aanwezigheid daar een rol bij speelde, betwijfel ik.

De weg naar conversie-optimalisatie

Piet-Hein Verberne en Daan van Eck, de gedreven marketingmannen van MoneYou, gaven samen antwoord op de vraag: ‘wat kan recruitment van (online) marketing leren?’ Tijdens de weg naar conversie-optimalisatie, die Moneyou zeer succesvol aflegt, werden we meegenomen op afslagen richting onder andere online dialogues, metrics optimization, visual analytics,

The Wheel of Persuasion

Uitgesproken consumer psychologist Bart Schutz intrigeerde ons met blonde pruik, een stel hersenen en een inhoudelijk, energiek verteld verhaal. Met de psychologie van de sollicitant (an employee is a brain) als uitgangspunt passeerden aspecten als keuzevrijheid, de ‘yes-flow’, systeem 1 en systeem 2 de revue.

De conversion clinic Online Dialogue

Tijdens de interactieve clinic durfden onder andere Tam Tam, Kruidvat (A.S. Watson) en Rijksoverheid het aan om hun (recruitment-) sites te laten beoordelen door een drietal experts (in willekeurige volgorde: Ton WesselinkWilbert Pot en Bart Schutz . Het lef van Tam Tam, Kruidvat en Rijksoverheid werd beloond met praktische tips en tricks die er wellicht voor zorgen dat zij volgend jaar de award voor ‘Beste online sollicitatie-ervaring’ in de wacht slepen.

Beste online sollicitatie-ervaring 2013

Digitaal-Werven onderzoekt sinds 2006 hoe het staat met de digitale sollicitatie-ervaring in Nederland. Afgelopen jaar werden er 550 organisaties onderzocht, die op exact 100 elementen verdeeld over 15 categorieën zijn beoordeeld.

Tromgeroffel … na een korte doorloop van de 9 genomineerde organisaties werd allereerst de eervolle vermelding bekend gemaakt. Een eervolle vermelding doet je wellicht vermoeden dat het een troostprijs is, maar dat was hier zeker niet het geval. Terecht won Tele2 deze vermelding en zij zal nu nog gedrevener zijn om de aangegeven verbeterpunten door te voeren om er volgend jaar met de hoofdprijs van door te gaan. Een hoofdprijs die dit jaar (én voor de 2e keer op rij) ging naar:

Enexis winnaar Beste Digitale Sollicitatie ervaring Digitaal Werven

Wat mij opviel tijdens de eerdere korte doorloop, is dat de screenshots van de WerkenbijEnexis site er direct qua ontwerp en kleurgebruik uitsprongen. Door de jury werd de authenticiteit en eerlijkheid van de site geroemd, evenals de vernieuwingen. Denk hierbij aan de beeldende icoontjes die bij elke vacature worden toegevoegd. Deze icoontjes geven weer of het een leidinggevende functie betreft, of er een optie is voor het Nieuwe Werken en of een auto (/bus) van de zaak tot de arbeidsvoorwaarden behoort.

Een terechte winnaar, een inspirerende dag, een prima locatie, lekkere koffie en een mooie deelnemersgroep die samen de passie voor arbeidsmarktcommunicatie delen. Wat wil je nog meer! Nou, aanwezigheid bij editie nummer 8. Ik blokkeer de agenda vast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *