Arbeidsmarkttrends 2016-2020 - event

Bepaal uw wervingsstrategie met behulp van huidige en toekomstige ontwikkelingen. Welke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2016 en verder voor u van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaalt u meteen een aantal quick wins?

 

De aankondiging van het event Arbeidsmarkttrends 2016-2020, De Wereld Werft Weer is zo veelbelovend dat ik de dagen aftelde tot 19 november. En daar zit ik dan, in een kleurrijke zaal van het Regardz Meeting Center Eenhoorn Amersfoort. Samen met zo’n 120 enthousiastelingen die net zo gek zijn op arbeidsmarktcommunicatie en recruitment als ik.

First things first: eten.

Luisteren naar alle interessante verhalen en cases op een lege maag is niets, dus we trappen dit event af met een stevige lunch. Het enige wat ontbreekt zijn slingers en confetti, want voor mij is dit event elk jaar weer een feestje. Zeker als ik oh zo leuke vakgenoten als Geert-Jan Waasdorp, Anne-Britt Petri, Martijn Hemminga, Christy Hekkema, Annemarie Stel en Manola van Diest weer een keer mag zien. Tussen die twee laatste dames neem ik plaats op de voorste rij. Als de braafste leerlingen van de klas… Dan lijkt het nog wat 😉

De arbeidsmarkt van morgen

Aad van de Werf, docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Senior Manager Business Consultancy bij Tempo-Team trapt het event af. Of we nog een videorecorder hebben… of we wel eens online shoppen… Ondersteund door veel voorbeelden schetst Aad de toenemende invloed van de digitalisering, robotisering en gamefication op de arbeidsmarkt. Dat er in distributiecentra steeds minder behoefte is aan fysieke kracht van mannen en de vraag naar vrouwen groeit omdat vrouwen nu eenmaal nauwkeuriger kunnen werken. Dat de noodzaak van big data steeds groter wordt, zodat je inzicht krijgt in hoe je je processen steeds slimmer, productiever en sneller kunt maken. Dat AirBnB met ‘maar’ 500 medewerkers evenveel overnachtingen verzorgt als het Hilton-concern, dat daarvoor 115.0000 medewerkers nodig heeft. Dat ook het ‘mensenvak’ van recruitment digitaliseert, waarbij voor de zoveelste keer bij een event nog maar eens de Arvato talent pitch op een sheet verschijnt.

Arbeidsmarkttrends 2016-2020 - Christy Hekkema van EnecoDe recruitmentorganisatie van morgen

“Eneco gaat van grijs naar groen. Daar hebben we andere mensen voor nodig.” Zo start Christy Hekkema, Manager Recruitment & Career Development Center, haar presentatie. Die andere mensen zijn ondernemende en innoverende mensen die de transitie vormgeven. Ofwel, ook Eneco zoekt de felbegeerde schapen met 5 poten. En als er al een schaap met 5 poten bestaat, dan kiest het eerder voor een startup dan voor het (voor het oog) onconventionele energiebedrijf. Bij Eneco ligt de lat hoog, een van de redenen dat, voor de selectieprocedure start, er eerst een assessment plaatsvindt. Dat scheelt veel tijd en discussie in het eventuele vervolgproces. En dan de Interessegroepen… Niet een heel sexy benaming, maar wel een middel waarmee Eneco al in de pilotfase (die net is afgerond) succesvol is in het Vinden + Boeien + Beoordelen + Verbinden van talent. Weer een talentenpool? Nee, wel echt even meer dan dat. Kort samengevat maakt Eneco al voordat er een vacature is contact met het talent dat ze graag aan zich willen binden. Hierbij is het streven om dit talent uit de Interessegroepen binnen 18 maanden een baan binnen Eneco aan te bieden. In de tussenperiode leert Eneco het talent kennen en vice versa. Zo word je als talent van Eneco uitgenodigd voor verschillende exclusieve, interne events die je echt een kijkje achter de schermen bij Eneco geven. Christy sluit haar interessante presentatie af met een oer-Hollandse tegeltjeswijsheid: “Aan nieuwe uitdagingen geen gebrek.”

Arbeidsmarkttrends 2016-2020 - Jari KloppenburgBeyond employer branding

Jari Kloppenburg is strateeg bij Steam, het leidende arbeidsmarktcommunicatiebureau in Nederland. Maar vandaag is Jari ook degene die ons een welverdiende YouTube-break geeft. Natuurlijk passeert de NU EVEN NIET!-commercial van een pixellige Sjors van Cup-a-Soup. Gevolgd door Arbeidsmarkttrends 2016-2020 - Jarifilmpjes die het verhaal over wel/niet werkgeverschap in beeld brengen. Denk aan Van Kooten en De Bie, Jacobse en Van Es; directieoverleg van Meubel Ted. Met de vele video’s, onderbroken door korte, scherpe analyses stelt Jari ons de hamvraag: “Hoe bouw je aan een employer brand als er helemaal geen werkgevers meer bestaan?”

Arbeidsmarkttrends 2016-2020 - Laura Baselaar AllianderBest Practice

“Waar in 2013 nog werd gezegd: ‘We gaan met employer branding 100% voor Liander’, werd dit, nog geen 2 jaar later, weer helemaal op z’n kop gezet. De vraag: ‘Hoe gaan we voor 12 merken in de arbeidsmarkt werven?’” Laura Baselaar, recruitment en employer branding specialist a.i. bij Alliander neemt ons mee in het merkbeleid, het proces eromheen, de benodigde middelen en de wijzigingen in de contentmarketingstrategie. Ook deelt Laura de eerste resultaten sinds op 26 oktober jl. de nieuwe werkenbij-site van Alliander is gelanceerd. In zeer korte tijd hebben ze hier de transitie verricht en de eerste resultaten laten (o.a.) zien dat bezoekers 18 seconden langer op de site blijven, maar wel minder pagina’s bekijken en ook minder vaak solliciteren. Dat laatste moet verder worden onderzocht, zo zegt Laura, want ze willen graag het aantal sollicitaties verhogen. Maar mijn vraag is dan: is ook de kwaliteit van de sollicitaties gemeten of gaat het alleen om de aantallen?

Een interessante presentatie waar Laura trouwens als een snelheidsduivel door de vele sheets heenvloog. Iedereen die een keer met de ogen knipperde, heeft dan ook veel gemist.

Arbeidsmarkttrends 2016-2020 - Robert van DrielHoe werf ik vandaag iemand die morgen niet wordt gereorganiseerd?

 

Door een vergissing in de datum heeft Ronald van Driel, recruitmentmanager, nog ‘even snel’ zijn presentatie voorbereid. Haastige spoed is zelden goed, dat blijkt als in Ronalds openingssheet 2 dikke, vette tik-/spelfouten verschijnen. * (sorry, ik blijf tekstschrijver.) Die fouten vergeef ik Ronald direct als hij doet alsof zijn  microfoon niet werkt, een handmicrofoon pakt en losgaat op het nummer ‘Ik voel me zo verdomd alleen’. Ronald transformeerde de zaal van Regardz De Eenhoorn met zijn zangtalent in een heuse Amsterdamse kroeg. De aanwezigen die last hadden van een afterlunchdip, werden direct wakker geschud. Zeker toen Ronald ons opriep om massaal mee te doen:

En nee, ik ben niet degene je zo luid hoort meezingen, dat was mijn enthousiaste buurvrouw (de wereld is beter af als ik playback)

* De vergissing in de datum en de spelfouten bleken in scène te zijn gezet, zo fluisterde Ronald mij tijdens de borrel toe. Ik was er ingetuind en spraakmakend was het zeker ;-).

Arbeidsmarkttrends vertalen naar wervingskansen en arbeidsmarktpositionering

Geert-Jan Waasdorp, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en directeur van Intelligence Group, moet het stokje overnemen nadat Ronald ons van de stoelen kreeg, ga er maar aanstaan. Maar goed, wie Geert-Jan een beetje kent, weet dat het aan hem is toevertrouwd: hij ging weer eens los. Met zo veel mega interessante data, verwachtingen en tips dat ik (bijna) alles met je deel:

  •  Vacaturesite is niet de meest effectieve, maar wel de meest gebruikte oriëntatiebron.
  • Op elke 60 werkzoekenden hebben we 1 vacaturesite (en het aantal vacaturesites blijft groeien).
  • Gemiddeld wordt elke vacature op 6,4 sites weggezet (liefst op gratis sites).
  • Netwerken en referall zijn de meest effectieve kanalen.
  • Een goede wervingstekst is essentieel. (“In 2016 gaan we het echt doen hé,” zegt GJ cynisch. Ik stem voor.)
  • 50% van de oriëntatie begint via een mobiel device.
  • 42% van de recruitmentsites is niet mobile.
  • 51% van de vacatures is mobile niet prettig leesbaar.
  • Elk extra veld op je vragenformulier laat je conversie (flink) dalen.
  • Crystalknows knows (en is gratis).
  • 70% van het recruitmentproces is effectief.
  • Mega interessant:  2016 Next Generation Recruiter LinkedIn searchfunctionality.
  • Glassdoor: een enkele bad review over een CEO laat de aandelen van een bedrijf dalen.
  • Nobody shows you the data.
  • Textio: optimaliseer je vacatureteksten.
  • Een contractvorm is een pullfactor.

5 innovaties in 25 minuten

Het einde van de middag nadert, de bitterballen zitten in de frituur… 5 Innovators inspireren over alle (on)mogelijkheden in de komende jaren. De kick-off is met Kes Thygesen, VP Product bij RolePoint, met wie we meteen all the way to Silicon Valley gaan en dat allemaal mogelijk gemaakt door een (in tegenstelling tot de klikker) goedwerkende Skype-verbinding. Zijn pitch wordt direct opgevolgd door Loet Rammelsberg, medeoprichter Vicancy, die laat zien hoe laagdrempelig en in korte tijd een goede vacaturevideo kan worden gecreëerd.  Walter Heuber, medeoprichter Cammio, brengt letterlijk in beeld hoe de videosollicitaties het recruitmentproces kunnen versnellen. Jori Besteman, Marketing Manager Benelux Indeed.com vertelt over wat Indeed kan betekenen voor de vindbaarheid van je vacature. Hekkensluiter van de pitchronde is Tolja van de Bilt, Chief Commercial Officer bij Talentee, die ruim binnen de 5 minuten het ATS-systeem voor het mkb aan ons promoot.

Dat was ‘m dan. Ik heb weer genoten en bedank Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie voor de geweldige organisatie. Tot volgend jaar!

3 comments

  1. Goede en sterke samenvatting van inderdaad een heel goed georganiseerd en pakkend programma! Uiteraard het verrassende zangmoment, van alle sprekers veel opgestoken en genoten! Ga graag aan de slag met de vele tip en trucs en kijk uit naar volgend jaar!

  2. Pingback: 9+ Werkgever

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *