De meerwaarde van bloggen voor jouw (employer)brand.

30 januari 2019

Jamie-Lee van Ingen

Strategisch marketeer & copywriter

Arbeidscommunicatie


12 maart zat het hele Voor Tekst-team klaar voor een energieke en inspiratievolle blogworkshop van Bastiaan Vercouteren. Hij is blogger voor Monsterboard én eigenaar van Blogkracht.nl. In 2,5 uur werden we de wereld van het bloggen ingezogen. We kregen tips en tricks en de juiste munitie om zelf ijzersterke blogs te creëren voor ons brand. In dit blog deel ik in een notendop wat ik meekreeg en hoe bloggen jou kan helpen bij het versterken van jouw (employer) brand. Dus, let’s go.

Wat is een blog?

Met die openingsvraag zette Bastiaan onze hersenen aan het werk. Antwoorden als: informatief, een eigen mening, persoonlijk en inspiratievol vlogen ons om de oren. Uiteindelijk zijn we tot de volgende lijst gekomen, een blog:

  • Is informatief
  • Is inspirerend en betreft de mening van de blogger
  • Gaat altijd over jouw business
  • Is persoonlijk en informeel, geschreven in spreektaal dus
  • Is altijd in de ik-vorm

Daarnaast is de mogelijkheid om te reageren op een blog absoluut onmisbaar én moet je ervoor zorgen dat je met regelmaat blogt. Is dat meerdere keren per week? “Nee, zeker niet”, aldus Bastiaan. Je moet voor jezelf een balans vinden in de frequentie. En tot slot geef je met een blog gratis waarde aan jouw doelgroep.

Welke blogvormen zijn er?

Om precies te zijn, zijn er 3 soorten blogs:

  1. Artikel
  2. Interview
  3. Opsomming, dit is overigens de meest makkelijke vorm.

Oké, nu we weten wat een blog is én welke vormen je hebt, is het de hoogste tijd voor het beantwoorden van de grote waaromvraag. Want waarom zou je überhaupt bloggen? Wat voegt bloggen toe voor jouw (employer)brand? Daar zijn een 5-tal redenen voor:

  1. Expert: je presenteert je, als je blogt, als échte expert. Jouw doelgroep ziet jou hierdoor ook als expert op het gebied van de kennis die jij deelt in jouw blogs. Bijvoorbeeld in de bemiddelingswereld van financeprofessionals.
  2. Google: ook Google is een reden om te gaan bloggen. Zoals Bastiaan vertelt: “Google geeft altijd een antwoord op een zoekopdracht. Als jij dus met jouw blog antwoord geeft op zo’n zoekopdracht, kom je automatisch in Google naar boven. Je kan zelfs op de eerste plek komen.”
  3. Traffic: met een blog genereer je traffic, vanauit diverse kanalen, naar je website. Bijvoorbeeld via LinkedIn, omdat je jouw blog ook daar deelt.
  4. Je wordt er slimmer van: als je een blog schrijft over bijvoorbeeld een specifiek onderdeel uit jouw vakgebied, kan het voor komen dat je wat naslagwerk moet doen. Dat je zelf vragen krijgt als: “O ja, hoe zat dat ook al weer?”. Je breidt jouw eigen kennis dus uit of ververst ‘m weer.
  5. Profijt: tel al deze punten bij elkaar op en je hebt het profijtplaatje compleet.

Wie goed blogt, wordt goed bezocht én als gevolg goed verkocht.

is de fenomenale uitspraak van Bastiaan!

De opbouw van een ijzersterk blog

We hebben nu helder wat bloggen is, welke vormen er zijn en waarom je zeker moet bloggen. De hoogste tijd voor wat houvast, want hoe ziet een goede blog eruit? Nou, een goed blog bestaat uit:

  • Een pakkende titel die zo concreet mogelijk is. Deze titel moet jouw lezers (bijvoorbeeld werkzoekenden) triggeren én overtuigen het blog te gaan lezen.
  • Een ijzersterke en pakkende inleiding die jouw lezer vertelt waarom zij nu juist jouw blog moeten lezen.
  • Goed opgebouwde body die prettig leesbaar is en beschikt over de nodige witregels en bulletpoints.
  • Afsluiting waarin je jouw boodschap herhaalt.
  • De call to action, wat wil je dat jouw lezer na het lezen van je blog doet? Dat verpak je in de call to action.
  • En niet te vergeten de afbeelding… een blog dient ten allen tijden minimaal 1 afbeelding te hebben. Mijn advies is om dan natuurlijk een afbeelding te kiezen, die de aandacht van jouw doelgroep grijpt.

Plaatje compleet

Al met al bieden de bovenstaande onderdelen het complete plaatje. Maar er is natuurlijk meer dat Bastiaan gedeeld heeft. Ik kan de volle 2,5 uur natuurlijk nooit in 1 blog stoppen, die je ook nog eens helemaal wilt lezen. Wat ik wel hoop is dat ik jou nieuwsgierig gemaakt heb naar meer. Dat ik je aandacht gegrepen heb en jij nu aan mijn lippen hangt voor nóg meer informatie. Ik kan het je mooier vertellen… jij kan namelijk, dinsdag 27 maart aanstaande, zelf alles leren over bloggen.

Waarom je als recruiter zeker moet bloggen?

Zodat je leert hoe je bijvoorbeeld laat zien hóé het er achter de schermen bij jouw organisatie aan toegaat. Waarom is het ge-wel-dig om bij jou te werken? Als een medewerker het vertelt, is het zoveel geloofwaardiger dan wanneer jij (als organisatie) zegt: ‘bij ons werken is ge-wel-dig.’

En misschien nog wel de allerbelangrijkste reden:

“35% van de sollicitanten had wel graag een blog willen lezen van de werkgever voor er te solliciteren.”

aldus Bastiaan Vercouteren.