Lieve recruiter,

Vandaag wil ik het met je hebben over daten. Inmiddels kennen wij elkaar een beetje, dus ik denk dat de liefde wel een onderwerp is dat we kunnen bespreken.

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar de liefde van je leven. En waar vind je anno 2018 de liefde van je leven? Juist, online. Vol enthousiasme en met veel verwachtingen, meld je je aan op een dating site. Je weet precies wat je zoekt. Met een hoop wijsheid en een klein beetje op gevoel (of was het nou andersom?) vul je in waar jouw prins(es) op het witte paard allemaal aan moet voldoen. Je gaat natuurlijk niet voor een zesje, dus jouw wensenlijstje zet je stevig neer. Alleen het beste is goed genoeg. Je voelt je hartslag iets omhoog gaan van de spanning en klikt op de button om jouw profiel te delen met de rest van de wereld.

Maar dan … Een dag later kijk je lichtelijk gespannen of je al een berichtje in je mailbox hebt. Geen reacties. Weer een dag later heb je een paar reacties, maar dat zijn nou niet bepaald de types die je wilt aantrekken. Ligt het aan je profielfoto? Ook als je deze hebt gewijzigd, krijg je niet de reacties waar je op had gehoopt.

Wat doe je fout? Om je een hoop frustraties te besparen, geef ik je alvast een duwtje in de goede richting. Want hoe realistisch ben je geweest in de eisen die je aan de ware hebt gesteld? Als je kijkt naar jouw wensen – of eigenlijk eisenlijstje -, is die wel realistisch? De kans is groot dat je met jouw waslijst aan eisen potentiële levenspartners juist afschrikt in plaats van verleidt.

En dat is waarom ik het met jou over daten wil hebben. Zie je de overeenkomsten? Als recruiter zoek je de beste match voor jouw klant. Je gaat voor die tien. En uit onderzoek van Unique blijkt dat ook recruiters kandidaten afschrikken door onrealistische eisen te stellen. Daardoor haakt 48% van de potentiële kandidaten af. En wat als daar nou net de liefde van je leven tussen zit?

En daarom, lieve recruiter, wil ik je vragen om realistische eisen te stellen. Want wil je echt al tijdens de eerste date weten of hij of zij de dop op de tandpasta doet? Geloof me, hier loopt een relatie niet op stuk. Normen en waarden, interesses en toekomstplannen: dat zijn de dealbreakers. En voor recruitment is dit niet anders.

Als de basis goed zit, kan je je later altijd nog afvragen of die dop op de tandpasta echt zo’n probleem is. Of dat je deze gewoonte misschien kunt afleren.

Groeten,

Nicol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *