Vandaag wil ik jou meenemen naar mijn (thuis)werkplek. Vanuit hier kijk ik namelijk uit op een kanaal waarover een flauw zonnetje schijnt. Vrijwel elke ochtend rond de klok van 9 uur nemen 2 vissers plaats in het gras aan het kanaal. Ze nemen hun hobby heel serieus, want ze komen bepakt, bezakt en gehuld in hun legergroene visoutfits aan.

De comfortabele visstoeltjes worden uitgeklapt en de nodige voorbereidingen worden getroffen. Het duurt wel even voordat het meegebrachte materiaal op orde is gebracht, maar dan heb je ook wat. Het aas, de hengel, de dobber, voerbootjes, vislijnen, het net, het lood en zelfs meetapparatuur: alles is met de grootste zorg uitgezocht en geld speelt geen rol. Kosten noch moeite worden gespaard om die grote vette vis te vangen uit het kanaal.

Toen ik dit alles vanaf een afstand aan het bekijken was en ik zag dat ze weer een grote vis binnenhaalden, deed het mij opeens denken aan recruitment. Er zijn eigenlijk best veel overeenkomsten tussen vissen en recruitment. Recruiters zijn namelijk ook vissers. In de vijver waar de ene recruiter vist, zwemmen grote scholen vissen rond. In het meer van de ander zijn er juist maar weinig visjes of magere visjes die niet echt de moeite van het vangen waard zijn. In het ene kanaal zitten IT‘ers en in het andere zwemmen verpleegkundigen rond.

Maar… hoe vang jij nou die lekkere vette vis die perfect in jouw profiel past? Zodat je niet achter het net vist? Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je – net als ‘mijn’ vissers – kosten noch moeite hebt gespaard. Als het gaat om tooling, loop jij voorop: een flashy recruitmentsite, een effectief ingericht recruitmentsysteem, indrukwekkende marketingacties en vacature-credits op de juiste jobboards. Ook weet jij precies in welke vijver, welk meer, welk kanaal of misschien zelfs welke zee jouw ‘vissen’ zwemmen. Je hebt een haarscherp beeld bij de haalbaarheid; of de vis die jij zoekt wel te vinden is, waardoor je hem of haar zo gevangen hebt.

Dus vind jij de ideale visstek, doe dan wat aas aan je lijn en werp met een soepele worp jouw dobber in het water. Dan is het wachten. En wachten. En wachten tot de juiste vis toehapt. Maar met jouw kennis van de doelgroep weet jij wel dat je straks geen piranha ophaalt, maar een sprankelende, oogverblindende karper die gesneden is voor de (sushi)rol.

Groeten,
Nicol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *