Lieve recruiter,

In de Stand van Werven 2016 stond het zwart op wit: 51% van de wervingsprofessionals zet het verbeteren van vacatureteksten op de prioriteitenlijst voor 2016. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 65% van de bureaus en 55% van de corporates het verleiden van talent om te solliciteren met een vacaturetekst/ communicatieboodschap als één van de belangrijkste uitdagingen van dit jaar zien.

Deze onderzoeksresultaten stemden mij hoopvol. Zou jij dan écht dit jaar de kwaliteitsslag maken als het gaat om de vacaturetekst? Zijn statische functieprofielen op vacaturebanken dan nu echt verleden tijd? Zeg je eindelijk gedag tegen wervingsteksten waarin vooral wordt geëist en het ‘what’s in it for the candidate’ wordt weggemoffeld?

De Stand van Werven 2016 verscheen in maart 2016. In april kwam Unique met een onderzoek waaruit bleek dat 53% van de werkzoekenden vacatureteksten nog te vaag vindt. Ik gaf je het voordeel van de twijfel en dacht nog dat de 2 onderzoeken elkaar gekruist hadden. Met de tijd zou het allemaal vast goed komen, want de intenties van jou en je collega-wervingsprofessionals waren immers zo goed.

De maanden verstreken, het eind van 2016 nadert. Ik heb jeuk. Er verandert bar weinig, online wemelt het van de beroerde vacatureteksten. Ik besluit nog eens in te zoomen op het eerdere onderzoek van de Stand van Werven. Okay, de 289 wervingsprofessionals gaven, naast prioriteit en uitdaging, obstakels aan. Tijdgebrek (65%), prioriteit (53%) en creativiteit (53%) werden als belangrijkste redenen opgevoerd voor de weinige aandacht die er is voor vacatureteksten. Dan is er nog de schrikbarende 41% van de corporates die geen vacature-intake doet en 47% van de corporates die het publiceren van oude teksten gewoonweg makkelijker vindt.

Zijn dat dan de obstakels die je tegenhouden? Dan neem ik ze voor je weg:

  • Tijdgebrek? Onzin, de tijd die je in het schrijven van de vacaturetekst steekt win je dubbel en dwars terug. Een goede tekst preselecteert waardoor de kwantiteit afneemt en de kwaliteit toeneemt. Dat betekent dat je minder tijd kwijt bent aan het doorspitten van cv’s en afwijzen van niet-passende kandidaten én een betere match kunt maken.
  • Geen prioriteit? Huh? 51% geeft aan dat het verbeteren van vacatureteksten op de prioriteitenlijst staat en daartegenover staat 53% die zegt dat vacatureteksten geen prioriteit is. Hier gaat wat scheef.
  • Creativiteit? It’s all in the mind. Iedereen is creatief en als het gaat om creatief schrijven geldt dat hoe vaker je schrijft, des te makkelijker het je afgaat. Lukt het echt niet? Huur dan creativiteit in.
  • Geen vacature-intake? Pardon? Als ik je moet overtuigen dat de intake een must is, dan vraag ik me af hoe je de werving en selectie voor de vacature op je kan nemen.
  • Te moeilijk (dus je gebruikt een oude tekst?). Als recruitment een makkelijk vak was, dan was jij geen recruiter geworden. Tekst schrijven is part of the job.

Lieve recruiter, we hebben nog 1 kwartaal te gaan in 2016. Nog 3 maanden om die belangrijkste uitdaging van 2016 aan te gaan: verleid talent om te solliciteren met een vacaturetekst/communicatieboodschap. Jij gaat het doen toch? Want in jouw vak geldt ‘afspraak is afspraak’ en als recruiter ben je resultaatgericht. Stel me niet teleur.

Alvast bedankt,

Nicol Tadema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *