De zon schijnt door de kieren van mijn gordijnen. Als de wekker gaat, sta ik al met 1 been naast mijn bed. Vandaag is de eerste dag van mijn nieuwe leven. Gisteren parkeerde ik mijn leaseauto voor de laatste keer voor de deur van een grijs kantoorpand ergens in Zuid-Holland. Vandaag gaat de wekker extra vroeg, omdat ik met de trein moet. Niet meer richting Zuid-Holland, maar naar het pittoreske Lelystad. Mensen die mij kennen weten dat vroeg opstaan niet bepaald mijn hobby is. Maar vandaag is alles anders, want vandaag ga ik aan de slag als copywriter bij Voor Tekst.

Mooie woorden, prachtige volzinnen, scherpzinnige gedachtenkronkels op papier, ik word er blij van. En laat ‘blij’ nu net een van de kernwaarden van Voor Tekst zijn: ‘We doen wat we het liefste doen. Dit maakt ons blij en goed in wat we doen. Ons plezier stralen we uit. Ons glas is altijd halfvol. We maken graag onze klanten blij’. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn wij bij Voor Tekst ook nog eens verrassend, betrouwbaar en echt. Woorden die mijn eerste werkdag perfect omschrijven.

Ik val meteen met mijn neus in de boter: er is een teammeeting gepland met aansluitend een etentje. Bij Voor Tekst werken we met vier collega’s op kantoor en de rest is freelancer. Behalve mijn directe collega’s, ontmoet ik vandaag dus ook meteen mijn collega’s-op-afstand. Langzaam druppelen mijn verse collega’s binnen op kantoor, zo’n vijftien man – of eigenlijk vooral vrouw – in totaal. Een hele uitdaging om alle namen in een keer goed te onthouden. De groep is divers en komt uit (bijna) alle windstreken van het land en toch klopt het. Er is namelijk een belangrijke verbindende factor: de liefde voor tekst. Daarom voel ik mij meteen thuis tussen deze teksttalenten met schizofrene trekjes en kameleoneigenschappen.

Na afloop van de teammeeting duizelt het mij van de nieuwe informatie. Vacatureteksten schrijven makkelijk? Forget it. Niet alleen moet je rekening houden met wet- en regelgeving, je moet je vacature zien te verkopen aan de juiste doelgroep. Dat maakt arbeidsmarktcommunicatie een vak apart realiseer ik mij. Met alleen leuk kunnen schrijven, ben je er nog niet. Gelukkig kan ik de komende tijd leren van de besten. Stuk voor stuk vakprofessionals die ook van de tachtigste vacaturetekst voor een IT specialist nog een verrassend kunstwerkje weten te maken. Dat is ook meteen wat dit werk zo leuk maakt: als copywriter kruip ik als het ware in de huid van mijn doelgroep. Wat vinden ze belangrijk in hun werk, waar wonen ze, welke krant lezen ze, wat zijn hun hobby’s? De onderhoudsmonteur bij de RET is iemand anders dan de onderhoudsmonteur bij VodafoneZiggo en aan mij de taak om voor iedere vacature de juiste persoon aan te spreken.

Inmiddels ga ik trouwens niet meer met de trein, maar zet ik mijn nieuwe aanwinst naast het racemonster van collega-copywriter Henk. Gelukkig kan ik de wekker ’s ochtends dus weer iets later zetten, zodat dit dieseltje eerst even kan warmdraaien voordat ze aan de slag gaat met frisse, verrassende en wervende teksten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *