Bij Voor Tekst voelen wij ons regelmatig de vacaturetekstpolitie. Zo vroeg iemand mij laatst tijdens een training: “Kan jij nog wel normaal naar vacatureteksten kijken?” Het antwoord daarop was een volmondig ‘nee’. Niet per se omdat ik altijd op zoek ben naar verbeteringen in de teksten, maar wel omdat ik het heel interessant vind hoe verschillende recruiters dit aanpakken. En helaas, verbetering is vaak wel nodig.

Zo blijkt uit onderzoek van Voor Tekst zelfs dat de gemiddelde Nederlandse vacaturetekst slechts een 5,9 scoort. En nou was ik op school altijd érg blij met een 5,9; als recruiter ga je met een 5,9 op je vacaturetekst de oorlog toch echt niet winnen.

Jobpagegrader
Werk aan de winkel dus. Maar hoe zorg je er nou voor dat recruiters op een andere manier naar hun teksten gaan kijken? Moeten we dan als echte vacaturetekstpolitie boetes gaan uitdelen? Of kantoorhond Tom op recruiters afsturen? Het leek ons geen goed plan. Dat laatste sowieso niet trouwens, want met de charmes en het aaibaarheidsgehalte van Tom komen recruiters al helemaal niet aan het schrijven van goede vacatureteksten toe. Nou ken ik de VacatureVerbeteraar en Textio al om nóg betere teksten te schrijven, maar Bas Westland wees ons op een andere goede tool. Namelijk de website www.jobpagegrader.com. Op Jobpagerader.com kan je jouw vacaturetekst delen en krijg je meteen een cijfer op een aantal onderdelen én zie je verbeterpunten. Een snelle check waar je dus meteen mee aan de slag kunt!

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Ik vind het superhandig! Engagement, conversion, SEO en performance worden allemaal doorgemeten. Het enige nadeel? Het is alleen mogelijk voor Engelstalige vacatureteksten. Wij kunnen dus niet wachten totdat de Nederlandse versie beschikbaar is.

Maar schrijf je zelf al veel Engelstalige teksten, dan is het zeker de moeite waard om je vacaturetekst eens te checken met Jobpagerader.com. Zo kun je zelf al kleine aanpassingen doen aan je tekst. Want juist die kleine aanpassingen kunnen zéér effectief zijn.

En wie weet worden je teksten dan wel zó goed, dat we als beloning Tom een dagje op je afsturen!


Dit blog rolde van het toetsenbord van klantadviseur & copywriter Jannika Hagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *