download Oké, ik geef toe, ietwat overdreven om zo de aandacht te trekken. Maar dat is wel precies de bedoeling. Met een stevige titel wil je mensen aanspreken, prikkelen om je tekst te lezen. Maar al heb je ze hiermee aangetrokken, wat blijkt dan? Slechts ongeveer 25% van een online tekst wordt gelezen…

Eeuwig zonde

Voor iedereen die schrijft, is dit gegeven een nachtmerrie. Je hebt voor (bijna) niets zitten zwoegen, schrijven en schrappen. Je overgebleven darlings worden alsnog gekilled door de lezer die ze negeert. Hoe kun je zorgen dat jouw tekst beter scoort en zelfs helemaal gelezen wordt?

Het geheim

Ja, het zou mooi zijn als het een simpel geheim was dat eenmaal ontrafeld zorgt voor 100% gelezen teksten. Helaas, een gemakkelijke oplossing is er niet. Wel kun je door een aantal eenvoudige regels goed op te volgen, zorgen dat jouw tekst de beoogde lezers wél in zijn geheel bereikt. Het lijken open doelen, maar ga je teksten maar eens goed na om te zien of je die wel op de juiste manier hebt ingekopt.

  1. Aansprekende titel. Liefst een die iets te raden overlaat, maar toch voldoende over de inhoud weggeeft.
  2. Meeslepend intro. Zorg dat je de lezer je stuk inzuigt en geen andere optie voor hem/haar overlaat dan verder te lezen. Roep vragen op die de lezer beantwoord wil hebben.
  3. Pakkende tussenkopjes. Zie de titel. Een kopje moet de lezer dwingen het stuk eronder te lezen. Let op dat je kopje geen samenvatting is van het stukje eronder. Dan hoeft niemand dat te lezen namelijk. Kies voor een aantrekkelijk woord of zinnetje dat vragen oproept en de nieuwsgierigheid wekt van de lezer.
  4. Korte alinea’s. De online lezer is gauw afgeleid, dus enorme lappen tekst zijn uit den boze. Schrijf daarom to the point en actief, zodat de lezer elk stukje gemakkelijk doorkomt.
  5. Gebruik beeld. Kinderen lezen liever boeken met plaatjes, dat geldt ook voor online lezers: foto’s, ilustraties of infographics geven lucht en helpen de lezer ‘de tekst in’ en er doorheen.
  6. Vergeet je doelgroep niet! Mischien wel het belangrijkst: denk continu aan de lezer voor wie jij de tekst schrijft. Houd hiermee rekening door te letten op je taalgebruik. Moet het zakelijk of juist luchtig, misschien een grapje erin? Of een link naar voor jouw lezer relevante andere teksten of onderzoeken? Bedien je lezer zo goed en volledig mogelijk, schotel hem voor wat hij (volgens jou) moet of wil weten en voorkom overbodige informatie.

Het geheim 2.0

Een absolute must bij online teksten is gebruik van SEO: een relevante inhoud en goede vorm gecombineerd met de juiste en voldoende zoekwoorden. Hiermee zorg je alleen al dat jouw doelgroep je tekst überhaupt weet te vinden. Lees ook de tien SEO-tips van 2015 op Emerce.

Zondniemand leest diter SEO kun je je tekst voor online net zo goed de titel geven: NIEMAND LEEST DIT.

Gouden tip: ga naar de traiteur

Natuurlijk is er een oplossing voor jouw geworstel met tekst: laat ‘m redigeren of helemaal schrijven door een professionele tekstschrijver. Dit voorkomt bij jou twijfel en hoofdpijn. En laten we wel wezen: je kookt misschien een killer lasagna, maar die van de traiteur is altijd lekkerder. Daar is een reden voor. Voor de traiteur is koken zijn beroep. Hij heeft dus altijd meer ervaring in de keuken dan jij. Zo heeft een professioneel tekstschrijver ook alle recepten (inclusief het benodigde snufje SEO) in zijn/haar hoofd voor de beste tekst. Smakelijk lezen!

Dit blog rolde van het toetsenbord van Joke Sitsen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *