mailbox blog“Ik heb laatst gehoord dat ik met bloggen de vindbaarheid van mijn website in Google verbeter. Ik heb zelf geen tijd om te bloggen en ik verneem graag wat het kost als jullie wekelijks namens mij een blog schrijven. Het budget is beperkt.”

Bovenstaande informatieaanvraag plofte van de week in onze mailbox. Ons antwoord luidde:

“Goed dat je ons hebt weten te vinden. Vindbaarheid is één van onze speerpunten en je hebt gelijk: het frequent publiceren van een blog draagt (ook) bij aan de vindbaarheid van een website in Google. Het regelmatig schrijven van een blog kost echter tijd, je schrijft zelf al: ‘ik heb er geen tijd voor’. Dat een blog schrijven veel tijd in beslag neemt, zegt ook iets over het prijskaartje.”

Beter vindbaar in Google door bloggen

seo vindbaarEerlijk is eerlijk. We worden best vaak gevraagd om de rol van ghostblogger te vervullen en dus een blog te schrijven waar een opdrachtgever met de eer strijkt. Van zo’n vraag worden we wel blij omdat de meerwaarde van bloggen enorm is:

  • Bloggen biedt de optie om als autoriteit gezien te worden binnen een vakgebied. Het zorgt voor een uitstraling dat je kennis van zaken hebt.
  • Bloggen biedt bezoekers interessante artikelen, gevuld met tips waar ze actief mee aan de slag kunnen.
  • Bloggen is goed voor SEO, door relevante zoekwoorden (uit je zoekwoordenonderzoek) bewust te verwerken in blogs verhoog je de vindbaarheid van je blogpagina en daarmee van je hele website.


Bloggen kost tijd en aandacht

tijdDie meerwaarde krijg je niet cadeau. Dat is meteen de reden dat websitebezoekers en Google zo veel waarde hechten aan blogs. Bloggen kost veel tijd en aandacht. Als je dat niet hebt (of er niet aan wil spenderen) kun je bloggen uitbesteden aan een tekstschrijver. En tsja, het uitbesteden van bloggen kost best veel en verhoogt in de praktijk het afbreukrisico op onze prijsvoorstellen.

Om je een beeld te geven

Het schrijven van andermans blog over een onderwerp dat buiten ons eigen vak- of kennisgebied ligt, kost onze tekstschrijvers misschien zo’n twee tot vier uur. Van briefing tot eindresultaat. Van een blog over huisdieren tot een blog over vastgoed. Wat ons twee tot vier uur kost, kost de eigenaar van het blog gemiddeld drie maal ons uurtarief. Dat valt nog wel mee hé? Totdat je je realiseert dat:

  • Eén blog staat voor optimalisatie van één enkele zoekterm of één zoekwoordcombinatie. Het loont niet als je in één blog een groot aantal zoektermen voor Google propt.
  • Het ideaalplaatje is dat je eens per week of eens per twee weken een blog publiceert. Een langere tussenpoos is niet aan te raden: Google merkt direct dat je website niet meer regelmatig update, wat resulteert in een lagere waarde van Google. Dag SEO. Daarnaast komt het natuurlijk niet erg sterk over op je websitebezoekers als ze vandaag zien dat je laatste blog dateert van oktober vorig jaar. Hallo afhaakmoment.

Bloggen is dus duur maar ook effectief

waardeLaten we voor het gemak uitgaan van een blog per twee weken maal die drie uurtarieven. Dat loopt al snel in de papieren. We hadden je gewaarschuwd: bloggen is duur. Maar goed, een nieuwe auto is ook duur. Of iets relevanter: een Google AdWords-campagne of banner op het internet kost ook geld. Sterker nog: met een gemiddelde AdWords-campagne zit je maandelijks al snel op € 500,- en een bannercampagne loopt vaak al richting € 1.000.

Zo’n investering levert je – in tegenstelling tot bloggen – geen autoriteitspositie, branding of relevante content voor bezoekers op. Nog een verschil is dat het resultaat bij een (banner) campagne van korte duur is: budget op = einde traffic versus het duurzame resultaat van bloggen. Dus de hamvraag is: wat is de toegevoegde waarde van bloggen jou waard?


Dit blog is teamwork van SEO-specialist Marloes Smit en tekstschrijfster Nicol Tadema.

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *