Intakecirkel

1. Bedrijfsprofiel

De kandidaat zit niet te wachten op het commerciële bedrijfsprofiel. Je wil de kandidaat kunnen vertellen wie zijn nieuwe werkgever is en hoe het écht is om daar te werken.

2. Ontstaan van de vacature

Als kandidaat wil ik weten in welke situatie ik terecht kom. Vervang ik iemand, is het bedrijf groeiende of is het een nieuwe functie waarin ik alles zelf kan opzetten?

3. Situatie team en managementstijl

Je bent meer aanwezig op je werk dan thuis, wordt weleens gezegd. En natuurlijk wil de kandidaat weten met wie hij gaat samenwerken. En met welke manager en past de gehanteerde leiderschapsstijl wel goed?

4. Functie-inhoud

Om te voorkomen dat je het rijtje met “taken” van het functieprofiel overneemt, ga je hier doorvragen op de functie. Wat doet de kandidaat op een dag, maar ook welke impact kan de kandidaat gaan maken in deze functie.

5. Functie- kenmerken

Uren, werktijden, contractvorm, contractduur, standplaats etc. Zorg dat je al deze harde feiten inzichtelijk hebt voor de kandidaat.

6. Aanbod en perspectief

Om het kopje aanbod groter te maken dan eisen heb je input nodig. Niet alleen salaris, maar ook al dat andere (wat de werkgever zelf vaak zo normaal vindt) kan je benoemen. En vraag hierbij ook door op opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden.

7. Gewenste profiel

Haal boven tafel wat de gewenste kandidaat moet gaan toevoegen aan het team/ bedrijf in deze functie. En daag je gesprekspartner uit om de 3 kern-eisen te benoemen. Maar ook wat een kandidaat bijvoorbeeld níét moet meebrengen.

8. Verwachtingsmanagement

Duidelijke werkafspraken en verwachtingen zijn essentieel in een goede samenwerking. Vraag bijvoorbeeld wat er al is ondernomen aan wervingsacties en welke data je alvast kan vastleggen in de agenda van de vacature-houder voor de sollicitatiegesprekken.


Zelf met de intakecirkel aan de slag? Maak het model in je eigen kleuren en met bedrijfslogo en het staat ook nog eens professioneel.