Je vacaturetekst gejat… een compliment of diefstal?

29 januari 2019

Nicol Tadema

Algemeen directeur

Arbeidscommunicatie


Ondanks dat ik honderden vacatureteksten heb geschreven; mijn vacatureteksten herken ik uit duizenden. Zo ook afgelopen week: op de website van een landelijke uitzendorganisatie trof ik twee van ‘mijn’ vacatureteksten aan. Eén tekst was een volledige kopie, de andere tekst was voor 92% letterlijk overgenomen.

In de afgelopen jaren is het dikwijls gebeurd, vermoedelijk nog vaker dan ik heb opgemerkt: een met zorg geschreven tekst voor een unieke vacature wordt, gedeeltelijk of geheel, gekopieerd. De vacaturetekst wordt vervolgens onder de naam van een andere arbeidsbemiddelaar (of werkgever) elders op het internet gepubliceerd.

Compliment of diefstal

Natuurlijk kun je deze kopieën op verschillende manieren opvatten: bijvoorbeeld als compliment of als diefstal. Maar duplicatie van (delen van) tekst, zonder de bron te vermelden, is in geen geval netjes of origineel. Diegene die het auteursrecht aan de laars lapt, ontkent de waarde van een (vacature-)tekst. Ook aan het belang van authenticiteit wordt voorbij gegaan.

Waarde van een vacaturetekst

Elke geschreven vacaturetekst kost tijd en inzet én wordt betaald door een opdrachtgever die het belang van goede (vacature)teksten inziet. En afgezien van de financiële waarde: hoe zit het met de waarde die een vacaturetekst toevoegt aan jouw (employer)brand? Bij elke gepubliceerde vacature staat de naam van jouw organisatie genoemd.

Zelf maak ik weleens de vergelijk tussen recruitment – en werkenbij-sites met winkels, waar vacatures de producten zijn. Als winkeleigenaar zorg je toch ook dat de (eerlijk verkregen) producten optimaal worden gepresenteerd?

Effect op de branding

Elke vacature wordt over het algemeen op meerdere vacaturebanken gepost en gespidert door verticals (vacature-zoekmachines). Voor je het weet, staat de vacaturetekst op tientallen plekken op het internet. De keren dat een vacature wordt gelezen ligt nog eens vele malen hoger. Kortom: dé manier om jouw (employer)brand op eigen wijze, stevig in de markt te zetten. Maar… effectieve branding met vacatureteksten werkt alleen met originele, op maat geschreven teksten; vacatureteksten die passen bij dat wat jouw organisatie wilt uitstralen. Door andermans teksten te kopiëren, creëer je nooit een authentiek brand. Sterker nog: met gekopieerde teksten daalt het brand waarschijnlijk in waarde.

Inspireren in plaats van dupliceren

Vaak ligt de reden voor duplicatie van andermans teksten bij tijdgebrek, afwezigheid van inspiratie, drukte en/of gemak. Als tekstschrijver maak ik het ook mee: inspiratieloze momenten, gebrek aan creativiteit, een writer’s block, deadlines en in het ergste geval: alle vier tegelijk. Op die momenten ga ik ‘googlen’: speuren naar inspiratie, ideeën, kreten. En ik ga specifieke recruitment-websites af waar de bevlogenheid van de vacatureteksten afspat. Dat is mijn manier om mezelf op te laden met inspiratie en creativiteit en om het writer’s block te verbreken. Maar niet meer dan dat: ik laat me inspireren in plaats van klakkeloos te dupliceren!