Inclusief Werven? Schrijf een inclusieve vacaturetekst.

20 januari 2020

Rianne Vinke

Copywriter

arbeidsmarktcommunicatie


Inmiddels ontvangen we dagelijks vragen over hoe je de vacaturetekst inzet bij het inclusief werven. Vaak met het verzoek voor een inclusief geschreven vacaturetekst, maar ook met de vraag werkt dat? Kan een vacaturetekst het verschil maken als het gaat om inclusief werven?

Laten we de proef op de som nemen.

Welk rijtje in onderstaande afbeelding bevat vrouwelijke woorden? En welke mannelijke?

(bron: Directory)

We maken het nu iets moeilijker met 2 zinnen. Welke zin past bij een vrouw? En welke zin past voor jouw gevoel beter bij een man?

  1. ‘Als ingenieursbedrijf zijn wij dominant in de markt en trots op onze vooraanstaande klanten.’
  2. ‘Wij zijn een hechte gemeenschap van ingenieurs, we onderhouden warme relaties met veel trouwe klanten.’

Omdat 3 keer scheepsrecht is, ronden we af met een derde vraag. Welke drijfveren zijn meer vrouwelijk dan mannelijk?

Conclusie? Dat woordkeuze en het belichten van drijfveren een rol spelen in het bereiken van een vrouw (of een man) via een vacaturetekst.

Inclusief werven gaat verder dan alleen geslacht

Een inclusieve werkgever biedt werkgelegenheid aan werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarbij kun je denken aan mensen met een arbeidsbeperking. Ook je organisatie verrijken met allochtone medewerkers valt onder inclusief werven. Het bereiken van deze doelgroepen gaat verder dan alleen woordkeuze en er zijn manieren om inclusiviteit onder de aandacht te brengen in een vacaturetekst.

1) Spreek het uit

  • Bij NS staat onder elke vacaturetekst: ‘Bij NS vinden we iedereen uniek. Dat zie je in alles wat wij doen en dus ook in ons aannamebeleid.’
  • Bij Rabobank eindigt elke vacaturetekst met de woorden: ‘Iedereen is anders, en juist de verschillen in mensen helpen ons om een nog betere bank te zijn. Daarom zijn we benieuwd naar wie jíj bent!
  • Bij de Universiteit Leiden schitterde deze tekst onder een van hun vacatures: ‘De Universiteit Leiden hecht groot belang aan diversiteit en verwelkomt daarom graag sollicitaties van mensen die nu in haar instelling ondervertegenwoordigd zijn.’

2) Laat het zien

Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden, maar beide kunnen elkaar ook versterken. Het vertellen dat je voor inclusiviteit staat is namelijk 1 ding, het echt laten zien is 2.

3) Vertel het verhaal

De beste bewijslast die je kunt leveren? De ervaring van een medewerker. Laat een collega aan het woord door bijvoorbeeld een quote in je vacaturetekst te verwerken. Bij Deloitte doen ze dat ook.

Onze werksfeer wordt door Director Miranda Bartens-Diepstraten als volgt omschreven: “Wij zorgen ervoor dat jij je thuis voelt en jezelf kunt ontwikkelen tot de EA van de toekomst. Deloitte is een bedrijf waar jij je dromen kunt waarmaken en kansen krijgt, maar ook zelf creëert.”

Een quote krijgt nog meer waarde als je het kan koppelen aan een testimonial. Hoe gaaf is het als je vanuit de vacaturetekst voor een plaatsvervangend supermarktmanager door kunt klikken naar het verhaal van Ebru op maakhetwaarbijLidl.nl om haar verhaal te lezen.

4) Werf op de juiste plek

Een beste vacaturetekst is weinig waard als deze niet wordt gelezen door de doelgroep. Is die doelgroep hoofdzakelijk Marokkaans? Denk dan eens aan adverteren bij moskeeën. Wil je een doelgroep bereiken waar autisme een rol speelt? Bedenk dan op welke platforms zij zich bevinden (bijvoorbeeld Autspoken) of haak gemeenten, het UWV of job coaching bedrijven aan.

5) Zorg dat alles klopt

  • Laatst werden we benaderd door een werkgever die graag meer vrouwen in dienst wil nemen. Zoals eerder beschreven kunnen wij een vacaturetekst schrijven met vrouwelijke woorden. Als dan blijkt dat in het Raad van Bestuur geen enkele vrouw zit, is er nog een lange weg te gaan.
  • Voor een project waar de werving van mensen met autisme centraal stond, vonden we met moeite een medewerker met autisme die mee wilde werken aan de testimonial. Zorg er als werkgever wel voor, dat als je mensen met autisme wilt aannemen, dat je weet met welke zaken je rekening moet houden.
  •  Als werkgever met technische beroepen meer vrouwen aan je verbinden kan prima door de juiste vacaturetekst te schrijven. Zoals wij ooit deden voor een klant. Het percentage vrouwelijke sollicitanten nam aanzienlijk toe. Dat vervolgens alle vrouwelijke kandidaten tijdens het selectieproces sneuvelden is dan niet zo handig.
  •  Of we een wervende vacaturetekst konden schrijven waar ook mensen met een visuele handicap zich door voelen aangesproken? Op die vraag hadden we geen knip-en-klaar antwoord, maar wel de wedervraag: ‘waarom is jullie werken-bij site niet toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor blinden en slechtzienden?’

In the end

Of een vacaturetekst het verschil maakt als het gaat om inclusief werven? Wat ons betreft wel, maar wel met een maar. De maar is er om je te wijzen op het feit dat je niet zomaar onderscheid mag maken tussen man, vrouw, op afkomst of een beperking. Dat is zelfs wettelijk verboden. Wel mag je de gewenste doelgroep aanspreken op ‘hun’ manier om zo de kans op het werven van de droomkandidaat te vergroten. En zo kun je inclusief werven.

PS 1: Als je je verder wilt verdiepen in de werving van m/v raad ik je aan om de whitepaper m/v gratis te downloaden. Deze whitepaper van Voor Tekst bevat nog meer mannelijke/vrouwelijke woorden en tips en tricks voor het wervend schrijven.

PS 2: Wil je meer diversiteit in je team? Luister dan zeker naar deze BNR-podcast waar Annelies Graafland, Sharita Boon en Karima el Bouchtaoui je uitleggen waar je kunt beginnen.