Het aftellen is begonnen, want 25 mei 2018 is het zover: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) treedt dan in werking. Elk bedrijf dat persoonsgegevens opslaat komt hiermee in aanraking. Maar wat betekent deze nieuwe complexe privacywet voor HR-/recruitmentland?

De grote verandering: Wbp naar AVG

De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) bestaat sinds 1995. Maar je kunt je vast voorstellen dat het digitale landschap intussen flink veranderd is en dat is ook precies de reden waarom de Europese privacywetgeving herzien is. De nieuwe wet AVG of GDPR (General Data Protection Regulation) gaat in vanaf 25 mei. Dat betekent dat de hele Europese Unie (EU) van 28 verschillende nationale wetten naar 1 privacywet gaat. Dat brengt voordelen met zich mee. Bijvoorbeeld als je actief bent in meerdere EU-lidstaten, dan heb je minder administratieve kosten en nalevingskosten. Ook betekent het dat er werk aan de winkel is.

Wat betekent AVG voor jou?

De AVG-wet geeft meer rechten aan mensen als het aankomt op het verwerken van hun persoonsgegevens. Elk bedrijf dat persoonsgegevens opslaat, krijgt automatisch te maken met de nieuwe privacywet. Werk je bij een recruitment-, uitzend- of detacheringsbureau, op een recruitmentafdeling of ben je op een andere manier werkzaam binnen werving en selectie? Dan struin je regelmatig, zo niet dagelijks, het hele internet af op zoek naar de beste potentiële kandidaten. Kandidaten die vervolgens in het kandidatenbestand terechtkomen. Door de AVG/GDPR ben je verplicht om toestemming aan hen te vragen (en te krijgen) om hun persoonsgegevens op te mogen slaan. Bovendien moet je de verkregen toestemming ook aan kunnen tonen (verantwoordingsplicht) en moet het voor kandidaten mogelijk zijn om hun toestemming makkelijk in te trekken.

JA (of NEE)

Je hebt dus toestemming nodig van iedereen in jouw kandidatenbestand én van kandidaten waarvan je de gegevens in de toekomst opslaat. Naast organisatorische en technische maatregelen brengt het ook schrijfwerk met zich mee. Mailteksten, herinneringsmails, landingspagina’s… En die toestemming wil je natuurlijk gewoon krijgen, dus is het de kunst om de teksten zo te schrijven dat ‘JA’ de meest aantrekkelijke keuze is. Verleiding is the key.

Word jij nou iets minder wild van teksten schrijven als wij? En ben je nog niet helemaal klaar voor AVG/GDPR? Laat ons jouw kandidaten verleiden. Dan verleiden wij jou tot 25 mei 2018 met een korting van 10% op alle AVG-/GDPR-gerelateerde schrijfopdrachten. Mail ons via info@voortekst.nl of bel ons via 0320 – 722 992.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *