redacteurWekenlange voorbereiding voor die speciale marketingactie. Overwerken, vergaderingen, en dan eindelijk is het zover: de lancering van het nieuwe product. Advertenties in landelijke media, flyers die van deur tot deur worden bezorgd, Facebook- en Twittercampagnes. Zelfs de website is rigoureus aangepast. Dit is het moment waar iedereen naartoe gewerkt heeft en niets kan het succes nog in de weg staan.

teksten-redigeren‘Zullen we nog een professionele redacteur inschakelen?’ vraagt de ene collega aan de ander. Maar redenen te over om het niet te doen: ‘De deadline nadert’, ‘Er zit een goede tekstschrijver op de marketingafdeling’, ‘Dat kost ook weer geld’ en ‘De drukker wacht’.

Dan nog maar even met z’n allen een laatste blik erop werpen en alles richting de drukker en media. Ken je dat gevoel als je op ‘send’ klikt? Dat blijft spannend. Goed, even diep ademhalen en de rust keert terug op de afdeling. Deadline gehaald, project binnen budget gerealiseerd en vandaag een keer om 17 uur naar huis. Zucht.

Een paar dagen later blijkt dat die goede tekstschrijver op de marketingafdeling ook maar een mens is. Net als al die collega’s die de teksten keer op keer doorworstelden om te zien of het verhaal compleet was, de boodschap goed overkwam, ook zij zijn mensen. En mensen maken fouten, ook tikfouten: in alle teksten voor de diverse media staat er een kapitale tikfout. In print en online, prominent in beeld. Auw. Iedereen heeft blijkbaar oogkleppen op gehad. Was beperkt door een kokervisus. Las steeds over dezelfde fout heen. Zelfs de automatische spellingscontrole gaf geen rood kronkelig lijntje weer onder die tikfout. Wat een blunder, wat een afgang. De mailbox stroomt over, trending topic in social media: het lijkt wel alsof iedereen de fout heeft gezien, behalve het projectteam.

Het drukwerk wordt zoveel mogelijk teruggehaald, de websitebeheerder zet tijdelijk de oude versie van de website live en social media campagnes worden per direct stopgezet. Van vooraf aan beginnen.

‘Hadden we toch niet beter een professionele redacteur in kunnen schakelen’? vraagt de ene collega aan de ander. ‘Hadden’ is verleden tijd en goedkoop is vaak duurkoop. Wijze les geleerd. Wel jammer dat je maar een keer een eerste indruk kunt maken.


Dit blog is teamwork van tekstredacteur Janneke van Bemmel en tekstschrijfster Nicol Tadema.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *