Je hebt een dijk van een vacaturetekst op de juiste wervingskanalen geplaatst. Toch constateer je een week later dat de kliks achterwege blijven en dat er nog geen sollicitaties zijn ontvangen. Paniek! Waarom klikt niemand op jouw toffe vacature? Vraag jezelf af of je functienaam er 1 is to click or not to click. We zetten enkele tips op een rij.

* Het doorklikmoment van de functienaam

Een beroep op je inlevingsvermogen: stel je eens voor dat je een accountmanager bent, uit de regio Den Haag met ervaring in (of affiniteit met) de facilitaire dienstverlening. Je oriënteert je op een nieuwe baan. Je gaat naar een vacaturebank of vacaturezoekmachine, zoals Indeed en typt in:

Nadat je de button ‘Vacatures zoeken’ klikt, word je overspoeld met honderden vacatures die aansluiten bij je zoekopdracht. Op welke vacature klik je? Want voordat je die dijk van een vacaturetekst ziet, is er eerst het befaamde en bepalende doorklikmoment. Hoe bepaal je op welke vacature je klikt?

Je zit nog steeds op de stoel van de oriënterende accountmanager. Mét ervaring in de facilitaire dienstverlening. Razendsnel scan je de zoekresultaten op de eerste pagina. De eerste 3 gesponsorde resultaten uit het voorbeeld vallen af omdat die niet goed aansluiten bij jouw zoektocht naar een accountmanagersrol in de facilitaire dienstverlening. Bij de 3 daaropvolgende resultaten is de functienaam ‘accountmanager’. Geen branche- of productvermelding waardoor er vraagtekens ontstaan: wat ga je daar als accountmanager aan de man brengen?

Eindelijk is daar zoekresultaat 7: ‘accountmanager facilitaire dienstverlening’. Deze functienaam spreekt voor zich en je kunt je ermee identificeren. Bingo! Dit is het moment dat het befaamde en bepalende doorklikmoment ontstaat.

* Een functienaam die preselecteert

Kom maar uit de stoel van de accountmanager en neem weer even plaats op je eigen stoel. Die van recruiter, intercedent of hrm’er bijvoorbeeld. Zit toch even wat lekkerder hè? Nadat je bovenstaande gelezen hebt, weet je dat je vaak maar 1 kans hebt om de aandacht te trekken. En die ene kans wil je goed benutten. Je wilt de accountmanager uit de regio Den Haag bereiken met ervaring in facilitair dienstverlening. Bedenk dan dat je doelgroep waarschijnlijk ook een specifieke zoekwoordencombinatie zal intikken. Bijvoorbeeld:

En zie daar, je scoort hoger onder de doelgroep die je écht wilt bereiken. Heb je mooi in een keer de accountmanagers afgeschud die bijvoorbeeld een vacature binnen de IT, media of techniek zoeken én sta je skyhigh in de (organische) zoekresultaten voor jouw ideale kandidaat. Dat is pas een win-winsituatie!

*Een functienaam die herkenbaar is

Hoe zorg je dat je functienaam herkend wordt door je doelgroep? Het antwoord hierop is eigenlijk vrij simpel. Vraag jezelf eens af wat er bovenaan het cv staat van de ideale kandidaat. De kandidaat die je meteen uit wilt nodigen voor een gesprek. Daar heb je je functienaam waar de ideale kandidaat zich in herkent.

En… hoe tof en onderscheidend functienamen als ‘ambassador of buzz’, ‘digital overlord’ of ‘servicekanon’ ook klinken; cut the cute jobtitles. Geen doelgroep herkent zich erin, laat staan dat ze het als zoekterm intikken.

O ja, neem ook niet klakkeloos de interne functienaam over. Want hoewel iedereen binnen de organisatie misschien heel goed weet wat voor functie er achter de interne functienaam schuilgaat, is dat voor extern vaak minder duidelijk.

* Verrijk je functienaam

Woorden als parttime, fulltime, bijbaan worden regelmatig gebruikt bij de zoektocht naar werk en geven informatie over de functie. En preselecteren kun je bijvoorbeeld ook doen door junior/medior/senior aan de functienaam toe te voegen. Om de accountmanager er weer even bij te halen: een accountmanager met 10 jaar ervaring klikt niet zo snel op vacature met de functienaam ‘junior accountmanager facilitaire dienstverlening’.

*Zorg dat je functienaam vindbaar is

Als laatste kaarten we de vindbaarheid nog even aan. Het online zoekgedrag verandert continu. Houd daarom niet jarenlang vast aan dezelfde functienaam. Aan te raden is om, als je de functie opnieuw in bemiddeling hebt, te checken of het nog steeds de meest optimale functienaam is. Op welke functienaam kandidaten zoeken, kun je heel makkelijk controleren door Google Trends en LinkedIn in te zetten. En daarmee zijn we aan het eind van dit blog gekomen, maar hebben we wel een mooi vervolg. In het blog ‘Speel geen verstoppertje als het om de functienaam gaat’ lees je namelijk hoe je optimaal scoort in zoekmachines met jouw functienaam.

Nog meer tips & tricks over de functienaam en vacatureteksten schrijven? Pak het boek Werven met Woorden erbij.

 

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *