De titel van dit blog klinkt best dramatisch, vind je niet? Al denk ik dat dit jou als recruiter niet onbekend is. Want anno 2018 heb je vaak maar 1 kans bij die droomkandidaat. Nu een groot deel van de arbeidsmarkt bestaat uit millennials – en inmiddels ook generatie z – moet je als recruiter wel echt van goeden huize komen wil je de aandacht trekken van deze doelgroepen. En laat deze lastige, wispelturige en misschien zelfs wel verwende groep mensen (guilty!) nou net de doelgroep zijn waar organisaties naar op zoek zijn.

Hoewel ik mij best kan voorstellen dat het binnenhalen van het juiste talent soms onbegonnen werk lijkt, weet ik zeker dat je met de juiste mindset en de juiste middelen sterker staat dan ooit. En zoals je van Voor Tekst kunt verwachten, nemen we hiervoor de vacaturetekst als uitgangspunt. Want als meest gebruikte middel in de arbeidsmarktcommunicatie, is dát jouw kans om onderscheidend te zijn.

Recruitment is marketing
De vacaturetekst: het meest gebruikte middel in de arbeidsmarktcommunicatie dus. Grote kans dat potentiële kandidaten de beslissing om bij jou te solliciteren af laten hangen van jouw vacaturetekst. Ai… Een gemiste kans als je hier geen prachtig tekstkunstwerk van maakt. Want als je dit goed aanpakt, kun je talent pas echt verleiden. Er wordt niet voor niks al een tijd geroepen dat recruitment net marketing is. En hoewel veel mensen dan doelen op data, denk ik dat de principes van het verleiden van jouw doelgroep 1-op-1 toegepast kunnen worden op recruitment. Want wist je dat je storytelling heel goed kunt gebruiken in jouw vacatureteksten? De vacature is jouw product, daar ga je een beleving omheen creëren en die beleving ga je als het ware verkopen. Niet onverstandig dus om je als recruiter te verdiepen in marketing en psychologie. Marketingboeken als ‘Maak ze gek!’ van Aartjan van Erkel of ‘Het slimme onbewuste’ van Ap Dijksterhuis bevatten veel recruitmentgeheimen.

Frank Roders, directeur Compagnon zeg hier over:
‘Recruitment is marketing. Dus wil ik echt geen vacatureteksten meer zien die lijken op functiebeschrijvingen. “Werven met woorden” is wat mij betreft het motto voor 2018.’

Wees duidelijk, onderscheidend én mobielproof
Waar milennials een spanningsboog hebben van 12 seconden, is dit voor de volgende generatie nog maar 8 seconden. Duidelijk en onderscheidend zijn is dus van groot belang, want voor je het weet wordt jouw vacature alweer van het beeldscherm geveegd. Geveegd? Ja, geveegd. Want de zoektocht naar een nieuwe baan gebeurt vooral via mobiel. Een kleiner scherm en meer afleiding dus. Daarom moet je onderscheidend zijn om de aandacht te trekken en duidelijk om de aandacht vast te houden. Want als je dan al de aandacht hebt van jouw doelgroep, dan wil je natuurlijk niet dat ze uiteindelijk niet snappen wat nou de bedoeling is. En een kleine tip: de aandacht trekken doe je níet met standaardzinnen als ‘wij zijn op zoek naar…’ of ‘ben of ken jij degene die..’. Onderscheidend schrijven kan je leren en kan je veel opleveren als recruiter.

Recruitmentexperts zijn het met bovenstaande eens:

Thomas de Schuyter, country manager Adzuna:
Vacatures die niet aanduiden wat verwacht wordt van de kandidaten en voornamelijk focussen op wat aangeboden wordt wil ik niet meer zien. Bedrijven en uitzendbureaus recyclen nog te vaak dezelfde vacatureteksten. Een goede en volledige vacaturetekst maakt zeker het verschil.’

Maurice Hennevelt, Adwise:
‘Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobile, vacatures in de vorm van een downloadbare pdf? Weg ermee!’

Focus op wat je te bieden hebt
Wist je dat 48% van de potentiële kandidaten afhaakt bij het zien van een onrealistische eisenlijst? Dit blijkt uit onderzoek van Unique. En dat is zonde. Want juist nu het steeds lastiger wordt om het juiste talent te vinden, kan je het je niet veroorloven om bijna de helft van jouw potentiële kandidaten kwijt te raken. Is de sollicitant dan veel te verwend? Misschien wel. Maar eigenlijk is dat best begrijpelijk als je je bedenkt dat in 2017 meer dan 1 miljoen vacatures openstonden. Kom daarom met een ijzersterk aanbod als je niet wilt dat je grootste concurrent er met ‘jouw’ talent vandoor gaat. Stel in de vacaturetekst de doelgroep centraal. Door doelgroeponderzoek te doen weet je waar jouw doelgroep behoefte aan heeft in werk. Is dat de inhoud van het werk, de mogelijkheid om thuis te werken of flexibele werktijden? Licht de belangrijke punten voor de doelgroep uit in je vacaturetekst. En last but not least: geef openheid in het te verdienen salaris. Dan laat je pas echt zien wat je te bieden hebt.

‘Wat ik niet meer wil zien zijn vacatures waarin een waslijst aan eisen wordt genoemd, zonder een concreet aanbod daartegenover. Bedrijven moeten zich realiseren dat de échte talenten niet meer bij hen solliciteren, laat staan bij hen komen werken, als daar (bijna) niets tegenover staat.’
Falko Roos, Central Recruitment Specialist Olympia Uitzendbureau

Haal jij al alles uit de vacaturetekst? Of wil je leren hoe je onderscheidend, belevend en doelgroepgericht kunt werven? Volg 1 van onze trainingen en haal alles eruit wat erin zit. Want je hebt maar 1 kans bij jouw doelgroep en die wíl je benutten.


Dit blog rolde van het toetsenbord van Jannika Hagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *