Echtheid. Al staan we nog maar aan het begin van dit nieuwe jaar, ik roep ‘echtheid’ uit tot hét arbeidsmarktcommunicatie-woord van 2017. Van de eeuw. Van dit millennium. Want wie ben jij echt als werkgever? Is jouw arbeidsmarktcommunicatie afgeleid van je ware corporate story? En is jouw identiteit zichtbaar in je communicatie? Laat zien wie je écht bent als werkgever om díé mensen aan te trekken die echt passen bij jouw organisatie.

Stel je eens voor dat je zelf naar een sollicitatiegesprek gaat. Licht gespannen en dressed to impress sta je voor een vervallen kantoortje in een achterafbuurt. Alleen het smoezelige naambordje dat nog met één roestige schroef aan de deur bungelt, is de bevestiging dat je aanbelt bij het juiste bedrijf. Want in de vacaturetekst omschreef deze werkgever zich nog als innovatief, modern, groot en mensgericht, maar in de praktijk lijkt het bedrijf vooral op een groot luchtkasteel. Zeker als je bij binnenkomst geen blik waardig wordt gegund door de receptioniste en je plaatsneemt op de plastic tuinstoel in een rommelhok dat door moet gaan voor een lobby.

Schijnvertoningen
Te vaak nog is arbeidsmarktcommunicatie (nog) doordrenkt van schijnvertoningen, holle frases, vage woorden, valse beloften. Soms tot het extreme aan toe, maar veel vaker met kleine leugentjes voor eigen bestwil. Omdat ‘iedereen het doet’, omdat het ‘zo hoort’, omdat men graag ‘zo wil zijn’, omdat ‘mensen het zouden willen horen’, of gewoon omdat je er de corporate bullshitbingo mee kunt winnen.

Elk luchtkasteel wordt lekgeprikt
Maar… in de transparante (online) wereld, waar geloofwaardigheid goud waard is, zijn mensen allergisch voor jeukwoorden. Door onwaarheden wordt razendsnel heengeprikt met (social) media als Glassdoor.nl en YouTube. En dan nog die clichés als ‘een dynamisch bedrijf’ en ‘een leuk team’, wat voegen die toe? Waaruit blijkt die dynamiek dan? En waarom is het team zoveel leuker dan teams bij andere organisaties? Wat is het échte verhaal? Wie ben je écht als werkgever? Waar sta je voor? Wat gaat er schuil achter de personeelsingang?

Wat je schrijft ben je zelf
Echte arbeidsmarktcommunicatie vraagt erom dat je als werkgever jezelf durft te zijn én jezelf durft te laten zien. Dat je acties overeenkomen met wat je denkt of voelt. Dat je oprecht en ongekunsteld communiceert. Dus niet wie je wílt zijn of hoe je wilt dat anderen je zien, maar gewoon zoals je bent. Dat kan soms betekenen dat je (ook) je gebreken laat zien. Juist door je imperfectie te durven tonen maak je je organisatie menselijk. Zo ben je authentiek en authenticiteit bevordert je geloofwaardigheid.

Jouw medewerkers, jouw ambassadeurs
Er is één maar: alleen met woorden kom je er niet. Authenticiteit vraagt om bewijslast. Leg daarom de verbinding van binnen naar buiten, zo laat je zien hoe werknemers het werk bij jouw organisatie beleven en waar je als organisatie echt voor staat. En dit is makkelijker dan je denkt, want als alles klopt wat je communiceert, zijn je werknemers automatisch je ambassadeurs. Geloofwaardigheid en authenticiteit gegarandeerd. Denk aan de uitingen van medewerkers op social media, hun reviews op Glassdoor.nl en hun YouTube-video’s.

Wil je het verder uitbouwen? Breng jouw medewerkers (alias ambassadeurs) in beeld en laat ze aan het woord op jouw werkenbij-site. Dus delete alle stockfoto’s met de fotomodellen met een nep- tandpasta-witte lach: jouw fotomodellen lopen gewoon bij je over de gang, lunchen nu in het bedrijfsrestaurant of zitten bij jou aan de vergadertafel. Ook de verhalen liggen gewoon binnen de muren van je bedrijf voor het oprapen: breng dit onder woorden met testimonials / interviews op je recruitmentsite of door blogs van medewerkers te publiceren. Zó lever je positieve bewijslast. Zó wek je vertrouwen en trek je die kandidaten aan die passen bij jou als werkgever. Dus durf jezelf te zijn. Wees jezelf. Reken op je medewerkers. Wees echt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *