Doorbreek het salaristaboe in vacatureteksten.

30 januari 2019

Nicol Tadema

Algemeen directeur

Arbeidsmarktcommunicatie


In Nederland praten we eigenlijk niet over ons salaris: het bedrag dat je werkgever op je bankrekening bijschrijft én een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. En al helemaal niet met mensen die we niet héél goed kennen. Want stel je voor dat je scheve ogen krijgt of juist als armoedzaaier wordt gezien. Slechts 23% van de Nederlanders is open over wat zij verdienen, zo onderzocht Stepstone. Toch zijn we eigenlijk reuzenieuwsgierig.

Het BNNVARA-programma ‘Wat verdien je?’ van Astrid Joosten wilde het salaristaboe doorbreken en stuitte op een ongekende weerstand bij het vinden van kandidaten. Veelbetekenend: het programma kwam direct na de eerste uitzending begin 2018 op de 10e plaats van best bekeken televisieprogramma’s van Stichting KijkOnderzoek. De beroepsgroep van recruiters kwam niet in beeld; zij vinden het allicht nóg lastiger om salarissen te noemen. In arbeidsmarktcommunicatie welteverstaan: in slechts 16% van de vacatureteksten staan concrete brutomaandsalarissen (bron: Jobdigger, 2018).

Een simpel rekensommetje laat zien dat in 84% van de vacatureteksten dus géén concreet salaris wordt genoemd! Dat is best verbazingwekkend. Een zwaar gemiste kans. Onhandig. Zonde. Of vanaf de zonnige kant bekeken: dan is het een unieke kans. Omdat maar 16% (!) van de vacatureteksten wel iets zinnigs zegt over het salaris, ligt daar voor jou dé kans om je te onderscheiden in je arbeidsmarktcommunicatie. En je onderscheiden is best handig in een gespannen arbeidsmarkt met 235.000 vacatures! Wat cijfertjes toevoegen aan je vacaturetekst en klaar is Kees.

Waarom het salaris ertoe doet in de werving? Een goed salaris staat onder de Nederlandse beroepsbevolking al jaren met stip op 1 als pullfactor om een nieuwe baan te zoeken. Om precies te zijn: een goed salaris is én blijft de belangrijkste drijfveer voor 56% van de Nederlandse beroepsbevolking (IG!, mei 2018). Voor jong en oud: alle leeftijdsdoelgroepen! Bij mannen net even wat meer dan bij vrouwen trouwens.

Wil je in deze competitieve arbeidsmarkt die schaarse doelgroep bereiken, zeg ik: “Doorbreek het taboe en let’s talk about money, money, money.”

“Als jij het salaris in je vacaturetekst benoemt, onderscheid je je direct van de 84% die dat niet doet.”

Als je er even bij stilstaat dat een goed salaris de nummer-1-pullfactor is voor de arbeidsmarktdoelgroep, weet je niet hoe je het hebt als je een kijkje neemt op een willekeurige werkenbij- of recruitmentsite. Daar wordt in de arbeidsvoorwaarden gesmeten met holle termen als ‘een marktconform salaris’ of ‘een passend salaris afgestemd op je achtergrond’. Als je nu een kijkje neemt op Indeed – de wereldwijd nr. 1 vacaturesite – zie je dat ruim 50.000 vacatures de nietszeggende frase ‘marktconform’ bevatten. En die frase zorgt ervoor dat de ideale kandidaat eerder wegholt dan naar je toe rent.

Coolblue is in z’n wervingsteksten iets origineler en heeft het over ‘geld’, Bol.com over ‘Geld en zo’. Maar hoe kort en krachtig ook, het is allemaal verre van concreet. En dan zijn er zelfs nog zo veel vacatureteksten waarin niet eens 1 letter (of cijfer) aan de arbeidsvoorwaarden, laat staan aan het salaris, wordt gespendeerd.

Elke keer als ik zie dat een bedrijf geen salaris noemt in vacatureteksten – en da’s dus heel vaak – verbaast mij dat weer. Het went nooit. Een zwaar gemiste kans. Onhandig. Zonde. Nadat ik de verwondering voor de zoveelste keer te boven ben, vraag ik de recruiter: “Waarom laat je het salaris achterwege?!” Want zelfs de allerallerbeste vacaturetekst, inzet van de duurste jobboards of inzet van de meest fantastische wervingscampagnes hebben weinig zin als je vaag doet. In algemeenheden blijft hangen. De antwoorden die ik krijg op mijn vraag “Waarom laat je het salaris achterwege in de vacaturetekst?” kan ik in 5 hokjes plaatsen:

1. “Ik wil niet dat de sollicitant het onderste uit de kan haalt.”

Wacht even, dan doe jij toch zelf iets niet goed? Een salaris wordt toch afgestemd op de kennis en kunde van iemand in combinatie met de functie(verantwoordelijkheden) ? En niet op het salaris dat een sollicitant in een gesprek benoemt?

2.“Ik wil niet dat de sollicitant alleen voor het geld gaat.”

Oké… maar wie betaalt dan zijn of haar huur, hypotheek en andere (vaste) lasten? Of omgekeerd: zou jij voor een andere baan verhuizen naar een kleiner/goedkoper huis met lagere woonlasten? Of inleveren op dingen die jij leuk vindt om te doen? Hoe tof die baan ook is.

3.“Het salaris dat ik kan bieden is niet concurrerend.”

Ook dan loont het in de meest gevallen om het salaris concreet in je vacaturetekst te vermelden. Als mensen daarop afhaken, is dat directe preselectie. Het scheelt de afhaker de moeite van een sollicitatie en voorkomt dat jij tijd kwijt bent aan de sollicitatie en het proces erna.

4. “Mijn opdrachtgever wil niet dat ik het salaris in de vacaturetekst benoem.”

Dat hoor ik meestal van intermediairs. Maar ho, wacht even, word jij niet ingeschakeld omdat het de werkgever zelf niet lukt om de vacature te vervullen? Recruitment is jouw expertise en dus ben jij de beste. Het beter weten dan, en tegenspreken van je opdrachtgever hoort daarbij. Punt uit.

5. “Als ik het salaris vermeld, krijg ik scheve gezichten en gedoe met medewerkers die nu minder verdienen in een soortgelijke functie.”

Scheve gezichten kun je voorkomen door een transparant salarissysteem binnen de organisatie. Heb je dat voor elkaar dan ontstaat er bovendien een win-winsituatie. Collega’s die elkaars salaris kennen, werken harder, zijn meer betrokken en nemen minder snel ontslag, volgens managementonderzoeker David Burkus in een veel bekeken TED Talk.

Ik daag je uit

Misschien past jouw excuus om het salaris achterwege te laten, niet in 1 van mijn 5 hokjes. Of kun jij je niet vinden in mijn tegenargumenten. Ook is er een kans dat je het wel wilt veranderen, maar geen invloed hebt op de situatie. Bijvoorbeeld omdat je als recruiter niet zomaar even kan zorgen voor een transparant salarissysteem, dat ook nog eens op orde is. Of omdat je als intermediair echt geen ‘nee’ mág en kán zeggen tegen die opdrachtgever.

Hoe dan ook, ik daag je uit. Noem bij de eerstvolgende paar vacatures die je publiceert het salaris wél! En volg de resultaten op de voet. Sowieso blijft de 20% aangehaakt die volgens onderzoek van Unique wegklikt als je helemaal niets over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zegt. Ook voorkom je ergernissen bij 39% van de werkzoekenden. En je scoort straks pluspunten bij Google for Jobs. Zij hebben namelijk al aangekondigd dat salaris een rankingfactor is en zeggen daarover: “You better have a salary in a structured data field”. Los van die winst, verwacht ik dat je het verschil zult merken in de kwalitatieve respons op je vacature.

Astrid Joosten doorbrak in ‘Wat verdien je?’ het taboe en onthulde ook zelf haar salaris. Doorbreek jij ook het taboe en laat je mij weten welke resultaten je concreet hebt geboekt?