De derde persoonsvorm: onpersoonlijk.

Nicol Tadema

21 december 2018

Veel websites van eenmanszaken staan vol tekst in de derde persoonsvorm. Dat is best gek. In het dagelijks leven is het al raar om over jezelf te spreken in de derde persoon (uitzonderingen daargelaten als een opmerking gericht tot een hond of baby als ‘dat vindt het baasje/papa niet goed’ die absurd bedoeld zijn). Mensen die over zichzelf dingen zeggen als: ‘dat vindt Marc niet grappig’: doodeng. Maar gebruikt in webteksten voor een éénpitter, is de derde persoonsvorm evenmin wenselijk. Een (gefingeerd) voorbeeld, ‘Coachingsbureau Henk de Vries’:

Coachingsbureau Henk de Vries helpt u op weg en verder.

Als u het gevoel heeft stil te staan, of om andere redenen toe bent aan een volgende stap in uw carrière, bent u bij Coachingsbureau Henk de Vries aan het juiste adres. De Vries begeleidt u in een van te voren vast te stellen aantal sessies naar een volgende stap. Hij brengt tijdens de sessies uw huidige situatie, ervaring en uw capaciteiten helder in kaart. Ook is hij uitstekend in staat om – samen met u – vast te stellen wat uw en mogelijkheden en wensen zijn en hoe deze optimaal kunnen worden ingezet en vervuld.

Vervolgens werkt hij – samen met u – aan een realistisch stappenplan, waarbij zij u eveneens kan adviseren in het volgen van eventuele cursussen. De Vries werkt samen met andere professionals op het vlak van loopbaanbegeleiding en kan u desgewenst doorverwijzen naar een partij die in uw behoeften voorziet.

Professioneel

De derde persoonsvorm is populair omdat veel mensen een tekst in de derde persoonsvorm professioneler vinden (lijken). Het klinkt inderdaad alsof er een heel ‘bureau’ achter Henk de Vries staat, wat de lezer de indruk geeft dat hij met een serieus bedrijf te maken heeft. Alsof één persoon niet serieus kan zijn. Het klinkt ook zakelijker. En dat moet toch bij een bedrijf? Nee. Niet per se. Henk de Vries zou zich bewust moeten zijn van zijn kwaliteiten als coach en die kwaliteiten zonder blikken of blozen onder de aandacht moeten kunnen brengen zonder dit vanuit de derde persoon te hoeven doen.

Persoonlijk is sterker

Sterker nog: schrijven vanuit de derde persoon schept een afstand en maakt een tekst onpersoonlijk. Zeker als duidelijk is dat het gaat om een eenpersoonsbedrijf, is dat het zelfs een beetje eng. Iedereen snapt dat Henk de teksten zelf heeft geschreven. Henk wordt dan ineens die creepy vage kennis, die altijd zegt ‘dat heeft Henk liever niet’.

De kracht van een eenmanszaak ís juist dat persoonlijke, ook al bied je een zakelijke dienst als financieel advies. Het feit dat iedere klant jouw persoonlijke en onverdeelde aandacht krijgt, is de USP van een éénmanszaak. Uiteraard hoef je als éénpitter in je webteksten niet in elke zin ‘ik’ te gebruiken. Je kunt je werkwijze ook omschrijven zonder persoonsvorm. Kies bijvoorbeeld voor een opsomming:

Samen gaan we aan de slag met het volgende:

  • Het opstellen van een lijst capaciteiten
  • Wensen boven water krijgen en aanscherpen
  • Een stappenplan
  • Bepalen van eventueel te volgen cursussen

Ik wil niet opscheppen

Wat anderen over jou en jouw dienstverlening zeggen – de derde persoonsvorm is dan overigens wel op zijn plaats – is buitengewoon waardevol. Als je kwaliteiten die je in huis hebt, die je niet kunt of wilt noemen omdat dit opschepperig overkomt, kies dan voor testimonials: vraag klanten om feedback en laat ze hun mening geven over jouw dienstverlening. Vraag of je hen op jouw website mag citeren en maak een kopje Testimonials. Dit laat zien dat je tevreden klanten hebt: complimenten over jezelf kun je hier schaamteloos online zetten. Bang om jezelf op te hemelen? Bewijs jezelf een dienst: laat anderen voor jou opscheppen!