conversie“Bespaar nu veel geld: het is gratis en jij profiteert direct van de goede resultaten voor je gezondheid. Omdat deze bewezen nieuwe ontdekking veilig en eenvoudig in gebruik is, draagt het gegarandeerd bij aan jouw succes.”

Hoppa conversie

In theorie heb ik nu wat aan je verkocht. Bovenstaande tekst bestaat namelijk voor 50 % uit de sterkste woorden die leiden tot conversie. Ik gebruik de conversiekracht van het voegwoord ‘omdat’ en de conversiebutton is geoptimaliseerd door bewust te kiezen voor een bepaald formaat, tekst, kleur en ja, zelfs aan een icoon op de conversiebutton is gedacht.

Voor zover de theorie, want je kwam hier niet om iets te kopen. Je hoort niet bij de (doel)groep die iets  zoekt wat goed is voor de liefde en gezondheid. Dus is bovenstaande tekst niet op jouw lijf geschreven. Je bevindt je niet in een omgeving waar je een bewezen nieuwe ontdekking zult kopen. Jij bent hier terecht gekomen om meer te weten over de mindgame die tekstschrijven heet.

Tekstschrijven is een mindgame

Misschien is dat wel precies waarom ik het vak van tekstschrijver zo geweldig vind. Het verklaart sowieso waarom Psychologie en Nederlands mijn favoriete studievakken waren. Waarom ik altijd wil winnen en een hekel heb aan verliezen.

Het schrijven van teksten gaat namelijk verder dan alleen de juiste woorden op de juiste plek. Het is het precies zo schrijven dat je het onderbewuste en de emotie van de bezoeker beïnvloed.

Let’s play the mindgame

Stel je voor dat je voor het feest van komende week nog even nieuwe kleding wilt aanschaffen. In een webshop staat prominent in beeld:

‘Bestel nu, morgen in huis. Gratis bezorgd en eenvoudig retourneren.’

De woorden ‘nu’ en ‘morgen’ geven een gevoel van urgentie: ‘Dus als ik nu bestel heb ik het morgen al’. Geen haar op je hoofd die de tekst vertaalt naar ‘als ik morgen bestel dan heb ik het overmorgen.’ ‘Gratis thuisbezorgd’ wordt geassocieerd met goedkoop en gemak. Geen kosten en je hoeft de deur niet uit.  Het ‘eenvoudig retourneren’ klinkt laagdrempelig: ‘dus als ik het toch niets vind, stuur ik het gewoon weer terug’. Dat je voor het retourneren alles weer in oorspronkelijke verpakking moet doen, je huis overhoop moet halen voor een rol tape om de doos dicht te plakken en naar het postkantoor moet… nee, ‘eenvoudig retourneren’ klinkt simpeler.

Handig is om (af) te kijken hoe grote e-commerce spelers het spel van optimale conversie spelen:conversie 1

conversie 2 conversie 3 conversie 5

Stel je voor dat je je oriënteert op een zomervakantie. Het is pas januari dus je hebt tijd zat en je hoeft nog niet te boeken. Blauwe zee, witte zandstranden en een tabel geeft aan dat het daar in juli 30 graden is, terwijl jij het nu buiten vriest. Hé, daar begint het al: de (vaak gephotoshopte) visuals van aantrekkelijke vakantieoorden (zeg nu eerlijk, vaak ziet diezelfde zee van de foto er minder blauw uit en is het witte zandstrand bijna niet zichtbaar door de mensenmassa. Die tabel met zomerse temperaturen is letterlijk een opwarmertje. Maar goed, we hadden het over de mindgame van tekstschrijven en dan mag Booking.com dus niet ontbreken:

conversie 6

conversie 7

Ik roep Booking.com uit tot de (twijfelachtige) winnaar van de mindgame die tekstschrijven heet:

“Prijzen kunnen omhoog gaan dus garandeer uw reservering vandaag nog”

staat voor: ‘Oké, dus ik moet nu de reservering plaatsen want morgen is het misschien wel duurder’. Nog even los van wat er bedoeld wordt met het woord ‘garandeer’ in deze zin. Net zo goed had hier ‘plaats’, ‘maak’, ‘bevestig’ kunnen staan, maar in het woordenboek van Booking.com staat ‘garandeer’ onder de noemen van garantie. Ja, inderdaad, het woord ‘garantie’ dat ook in het lijstje met sterkste woorden die leiden tot conversie staat. Toeval bestaat niet.

“GRATIS annuleren voor 28 juli 2015.

De capslock-toets is misschien blijven hangen bij het woord gratis maar het valt wel op. En omdat het woord ‘gratis’ ons als Nederlanders meer dan aanspreekt, staat er ook nog klein maar fijn ‘Gratis WiFi’.

Dat de kreten ‘Super deal. Het duurt maar 2 minuten. Boek nu. We hebber er nog maar 5 vrij op onze  site.‘ ook allemaal spelattributen zijn van het mindgame voor conversieoptimalisatie zal je inmiddels duidelijk zijn.

Andere speelmethoden

Er zijn ook andere manieren om het spel voor conversieoptimalisatie met tekst te spelen. Door een sfeer te scheppen. Door op het gevoel te spelen. Door herkenning te creëren. Door in te spelen op de behoefte van uw doelgroep:

“Droomt u wel eens van meer ruimte? Van een eigen, lichte werkkamer? Of een ruime frisse kamer voor de kinderen? Met onze dakkapel wordt uw droom werkelijkheid. En een dakkapel is betaalbaarder dan u misschien denkt.”

“Jouw boeken staan gesorteerd op alfabet en je kleding leg je het liefst kaarsrecht in de kast. Iemand jarig? De kaart ligt al dagen van te voren klaar. Je wordt dolgelukkig van orde en structuur. Thuis en op je werk. Herken je dit? Mooi, want dan is deze vacature op jouw lijf geschreven!”

De spelregels voor optimale conversie tussen de regels door

  • Kies niet voor een tekstschrijver die een tarief per woord .Als je deze mindgame wilt spelen, wil je dat een tekstschrijver meer dan woorden levert.
  • Schrijf positief. Vermijd negatieve woorden zoals ‘niet’ en ‘geen’.
  • Gebruik geen verkleinwoordjes.
  • Spreek niet over ‘kopen’ of ‘verkopen’
  • Zorg voor het ja-ritme’: Zin om het onbewuste brein te beïnvloeden? Om zo de conversie te verhogen? En wil je nog een tip die je daarbij helpt?
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd
  • Schrijf actief
  • Heet je bezoeker niet welkom

Dit blog over de mind game van tekstschrijven is geschreven door tekstschrijver Nicol Tadema.

3 comments

  1. Helder artikel met praktische tips!

    Bedankt voor het linken naar mijn blogartikel over het optimaliseren van (call-to-action)buttons!

    Tip voor jou: ik kan nergens een naam/foto van je vinden op je site. Ook dat zal conversieverhogend zijn voor je site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *