Mijn zoektocht naar een baan… waar zal ik beginnen. Ik gooi het even om, ik start bij het eindstation: Voor Tekst. In de ochtend van 27 juli stapte ik in de auto richting Lelystad. Dit keer niet voor een sollicitatiegesprek, maar omdat ik aan de slag mocht als Junior Copywriter & Trafficmanager. 

Ja, goede titel voor een starter in de communicatie. Ook een mond vol als mensen vragen wat ik precies doe en hoe mijn functie dan heet. Naar mijn zin heb ik het zeker bij Voor Tekst. Dit is een echte junior functie, maar wel eentje met uitdaging.Ik krijg de kans om creatiever te leren schrijven voor verschillende bedrijven en organisaties. Daarnaast doe ik projectcoördinatie. In deze functie kan ik mezelf verder ontwikkelen: mijn theoretische kennis toepassen in de praktijk. En dat is nu precies waar ik naar op zoek was. Ik krijg feedback op mijn geschreven teksten en leer iedere dag bij. Doordat ik in het diepe word gegooid leer ik snel. Maar hulp vragen kan altijd bij mijn collega’s op kantoor en die daarbuiten.

Hoe ben ik terecht gekomen bij het kleine, maar grote tekstbureau Voor Tekst? Na mijn hbo-opleiding communicatie wilde ik aan de slag in mijn werkveld. Maar de realiteit kickte in, bam! En toen wist ik: communicatie is niet ‘mijn’ werkveld. Nog niet tenminste. Na een jaar te hebben doorgebracht bij een gemeente op de HR-afdeling, ging ik weer verder. Op zoek naar functies voor pas afgestudeerden.

In de kop: junior communicatiemedewerker, marketing en communicatie medewerker (startersfunctie), noem zo maar op. Getriggerd werd ik wel. Met een hoopvolle en enthousiaste klik, opende ik de vacatures. Functie-eisen: minimaal 2 jaar ervaring, 2-3 jaar ervaring of (nog mooier) 1-5 jaar ervaring. Goede beheersing van diverse (grafische) programma’s, MUST. Om er even een schepje bovenop te doen: relevante of aantoonbare ervaring in een soortgelijke functie (stages niet meegerekend). Okay… top, lekker duidelijk zo. Wat zoeken ze nu precies? (Letterlijk mijn gedachten).

Tegenstrijdigheid in vacatureteksten. Dat is wat ik veel ben tegengekomen in mijn zoektocht naar een baan. Een onpersoonlijke brief terugsturen met als reden van afwijzing: te weinig ervaring, lijkt mij niet kloppend bij een junior of startersfunctie.

Wat ik geleerd heb is dat ik mijn ‘tactiek’ van solliciteren moest omgooien, maar dat bedrijven hetzelfde blijven doen. Als sollicitant wordt van je verwacht dat je creativiteit in je motivatiebrief en cv toont. Dat je ook bereid bent om bijvoorbeeld een videosollicitatie in te sturen of een opdracht te maken voordat je überhaupt op gesprek bent geweest. Wat krijg je ervoor terug? Vacatureteksten met tegenstrijdige eisen, onduidelijkheid over de inhoud van de functie, vakjargon of onpersoonlijk contact.

Ja, de periode van solliciteren staat mij nog héél goed bij. Tegelijkertijd is dit ook wat mij motiveert. Juist door in die positie te hebben gezeten, wil ik dat mijn teksten bedrijven helpen om de juiste mensen te vinden en te binden. Dat sollicitanten meteen weten waar ze aan toe zijn. Bij Voor Tekst staat dit voorop. Hier wordt gekeken naar de doelgroep. Niet voor niets is Voor Tekst een tekstbureau gericht op arbeidsmarktcommunicatie. Blij dat zo’n bureau bestaat? Zeker. Maar nog blijer dat ik er mag werken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *