BLoggen - Zelf bloggen of bloggen uit besteden?Net terug van vakantie, heerlijk fris in het hoofd en vol energie en plannen. Je weet het zeker: je gaat bloggen! Overal lees je dat bloggen belangrijk is, je concurrenten doen het en het lijkt je leuk. Hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn? Even een stukje schrijven over je bedrijf, je vakgebied, trends of…

Je begint vol energie aan je eerste blog en al snel is deze te bewonderen op je site. Net als je tweede en je derde. De vierde blog laat wat langer op zich wachten. Je bent druk. En blog nummer 5… voor je het weet zijn er een paar weken voorbij. Je baalt. De meerwaarde van bloggen ken je, maar tijd en inspiratie om te bloggen heb je eigenlijk niet. En je weet ook niet waar je die vandaan moet halen. Wat nu?

Het antwoord op deze vraag vind je pas echt als je weet waaróm je blogt: wat is jouw motivatie om te bloggen? Blog je omdat je het leuk vindt? Omdat je zo meer bezoekers naar je website krijgt? Wil je een hogere ranking in zoekmachines zoals Google? Wil je een autoriteit worden op jouw vakgebied? Of…?

Als je kraakhelder voor ogen hebt wat je met bloggen wilt bereiken, heb je het antwoord op de vraag of je moet stoppen of door moet gaan met bloggen, óf het bloggen moet uitbesteden. Twijfel je nog? Lees dan nog even verder en laat je overtuigen.

Zelf bloggenZelf blijven bloggen
Blog je omdat je een autoriteit op je vakgebied wilt worden, geef jezelf dan een schop onder de spreekwoordelijke kont en ga aan de slag. Blok tijd in je agenda, zorg voor regelmaat en laat zien dat je die autoriteit bent. Dat kan niemand beter dan jijzelf.

Dat klinkt heel eenvoudig, maar het vraagt wel ijzeren discipline om in drukke tijden weer achter je laptop te kruipen en de inspiratie uit je tenen te halen terwijl er zo veel andere dingen zijn die je ook kunt doen. Dat bloggen kan wel wachten tot morgen toch?  Een manier om dit probleem te tackelen is afspraken maken met een tekstredacteur. Zo sla je twee vliegen in een klap: klap één is een stok achter de deur – je spreekt met de tekstredacteur een datum af waarop jij de opzet van je blog aanlevert voor eindredactie. Klap twee is dat je blog door een extra stel ogen wordt nagelopen, begrijpelijk en goed leesbaar wordt gemaakt. Natuurlijk hoort een spel- en taalcheck daarbij.

bllBloggen uitbesteden
Als je enkel een blog wil publiceren om zo meer bezoekers te trekken of een hogere ranking in Google wil behalen, of gewoon omdat het ‘moet’, overweeg dan het bloggen uit te besteden. Bij het uitbesteden van bloggen deel je jouw ideeën en lever je input. De ghostblogger/ tekstschrijver zet die input om in een ijzersterke blog en jij? Jij kunt je bezighouden met je core business, dat wat je wél leuk vindt.

Er is een addertje onder het gras: aan het laten schrijven van blogs, hangt een prijskaartje. Dat prijskaartje is niet misselijk, want een blog wordt niet ‘tussen neus en lippen door’ geschreven. Een goede ghostblogger/ tekstschrijver leest zich in in jouw vakgebied, neemt een briefing af, schrijft, schrapt en spart met jou over het conceptblog, verwerkt jouw feedback en voor je het weet is hij/zij tweeënhalf uur verder. Die bestede tijd zie je op zijn/haar factuur terug. De resultaten van de blogs zie je echter ook terug: in je stijgende Google-resultaten, groeiende bezoekersaantallen en/of toenemende opdrachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *