Advies binnen arbeidsmarktcommunicatie

Komt er veel op je af? Weet je niet goed hoe of waar je moet beginnen om uiteindelijk de juiste mensen te werven? Onze adviseurs delen hun kennis op het blak van arbeidscommunicatie graag met je. Of dat nu gaat over jouw werkgeversmerk, de kandidaatreis, je doelgroep of de vacaturetekst. Ze zijn van vele markten thuis,

Persona: beeld bij jouw arbeidsmarktdoelgroep

Wie is jouw droomkandidaat? Inzicht in de droomkandidaat is het startpunt van succesvolle werving. Zeker in deze competitieve arbeidsmarkt anno 2019. Inzicht in zijn (of haar?) beweegmotieven, pullfactoren en ambities. Inzicht in de leeftijdscategorie, carrièrefase en interesses.

Een candidate persona is een verzonnen persoon die typerend is voor de drijfveren en het gedrag van jouw doelgroep. Een persona is dus een fictief persoon. Fictief, maar niet uit de duim gezogen: een persona is gebaseerd op onze kennis van de arbeidsmarkt en op basis van doelgroepdata. Voor de data bundelen we de krachten met onze partner IG!, de specialist in arbeidsmarktdata.

Allemaal leuk en wel, maar wat heb je nu aan een persona?

  • beeld bij je doelgroep. Letterlijk en figuurlijk.
  • gerichtere werving. Dus efficiënter qua kosten en tijd.
  • optimale candidate experience.
  • sneller beslissingstraject.

Zo ziet zo’n persona eruit

In een praktisch en beknopt document omschrijven we jouw droomkandidaat op een beeldende manier. Denk aan man of vrouw, leeftijd, woonplaats, woonomgeving en woonsituatie. Maar ook inkomen, hobby’s, pullfactoren, gewenste arbeidsvoorwaarden. We geven jouw persona een naam én een gezicht.

Worden er nu namens jouw organisatie ook vacatureteksten in alle soorten en maten gepubliceerd? Vacatureteksten waarbij de enige overeenkomsten zijn dat deze ver onder de maat zijn en de resultaten uitblijven? En wordt er nu te veel tijd gespendeerd aan het schrijven van de teksten? Dit kan anders.

Met een vacaturetemplate realiseer je tijdwinst, gemak en consistentie. En er is meer. Een passend template zorgt dat je opvalt in de (arbeids)markt, de verhouding tussen kwantiteit en kwaliteit van sollicitanten toeneemt en het employer brand wordt versterkt.

Een vacaturetemplate voor consistentie en herkenbaarheid

Een vacaturetemplate (ook wel raamwerk genoemd) is een mal waarin elke functie kan worden gegoten van alle vacatures. De eigen stijl en uniformiteit wordt behouden, omdat de kopjes vaststaan en sommige tekstitems vastgelegd zijn.

Afhankelijk van de omvang én situatie van de organisatie bepalen we samen hóé het template eruit komt te zien. Van een DHZ-template voor organisaties tot zo’n 350 medewerkers tot een volledig tailor made vacaturetemplate voor grotere organisaties. Bij zo’n tailor made template halen we alles uit de kast waaronder advies over de juiste tone of voice, aandacht voor diversiteit, weerspiegeling waarden en EVP.

Implementatie en borging

Om te profiteren van de vele voordelen die vacature-template biedt moet je het slim gebruiken. Hoe je het template optimaal implementeert en borgt, daar helpen we je graag bij. Ben jij de enige persoon binnen de organisatie die vacatureteksten schrijft? Dan voldoet vaak de standaard guideline die is inbegrepen bij het DHZ-template, eventueel aangevuld met een 1-op-1 training. Worden de teksten geschreven door meerdere personen, dan vraagt dit waarschijnlijk om een incompany templatetraining, user guideline en terugkomsessie.

Job Value Proposition (JVP)

Een JVP (Job Value Proposition) is het antwoord op de vraag: ‘Waarom kiest iemand voor deze vacature bij deze werkgever?’ Daarmee ligt de JVP in het verlengde van de EVP (Employee Value Proposition), omdat een EVP zich alleen richt op de waarde van de werkgever, in de breedte. Een JVP is de waarde van een vacature bij de werkgever.

Intake

Tijdens een telefonisch contactmoment bespreken we waarom en voor welke doelgroep(en) jullie een JVP willen laten ontwikkelen. Ook zoomen we in wie van jouw collega’s aansluit bij de sessie om het beste resultaat te behalen.

JVP-sessie

Tijdens een 2 uur durende, interactieve sessie bij jullie op locatie zoomt onze adviseur arbeidsmarkcommunicatie en een online specialist van Getnoticed in op de beoogde doelgroep. Vanuit die doelgroep beredeneerd, achterhalen we wat deze vacature voor hem/haar anders maakt dan dezelfde openstaande functie elders. Met elkaar bepalen we een onderscheidende, doelgroepgerichte en authentieke Job Value Proposition.

Uitwerking

Na de JVP-sessie trekken onze specialisten zich terug achter hun toetsenbord. De persona en de JVP worden verder uitgewerkt en al binnen 1 werkweek delen we de JVP met jou en de andere aanwezigen van de sessie.

Vacaturetekst

Op basis van de persona en JVP schrijft een copywriter van Voor Tekst een vacaturetekst. Dit is het slotstuk van het Job Value Proposition-pakket en het startpunt voor de werving van jouw doelgroep.