9+ werkgever blog voor tekstHet duurt niet lang meer voordat het woord ‘9+ organisatie’ wordt opgenomen in de Van Dale. De omschrijving zal zoiets zijn als: ‘een organisatie die de klant centraal stelt in marketing, sales, product- en conceptontwikkeling en customer service en daarmee een 9+ verdient voor klantbeleving’. Maar waarom is het woord ‘9+ werkgever’ nog niet ingeburgerd in recruitmentland?

Vroeger op school was ik al best tevreden met een 7 of een 8. Maar als ondernemer zie ik dat nu wel anders. Natuurlijk is zo’n cijfer ‘best oké’ als het gaat om klanttevredenheid, maar niet voldoende. Zeker niet met de wetenschap dat alle cijfers onder de 9 staan voor onverschilligheid en geen loyaliteit. Om het cijfer 9+ op je rapport te mogen schrijven, moet je op de juiste plek, op de juiste manier en het juiste moment slim inspelen op de emotie van de doelgroep. In recruitmentland betekent dit dat je erachter moet komen wat je arbeidsmarktdoelgroep emotioneel raakt en met het antwoord daarop het onbewuste brein moet beïnvloeden. Het leuke is dat je dit door arbeidsmarktcommunicatie op veel manieren, op verschillende momenten en via diverse media kunt doen. Overal verdien je weer een tiende van een punt, om uiteindelijk op die 9+ uit te komen. Een goed begin is het halve werk

Om je enkele voorbeelden te geven van hoe je met arbeidsmarktcommunicatie punten kunt verdienen, heb ik hieronder 10 punten verzameld. Deze richten zich vooral op de communicatie op je werkenbij-website en de sollicitatieprocedure. Vrij aan het begin dus van het proces, maar zoals je weet: een goed begin is het halve werk. Scoor die punten!

1) Is jouw werkenbij-website puur ingericht als promotionele conversiesite of is het een weerspiegeling van hóe het is om bij jouw organisatie te werken?

Maak de dingen niet mooier dan ze zijn. Dus geen geweldige verhalen over flexibele werktijden als er een prikklok hangt. Geen foto’s van luxueuze werkplekken als je in de praktijk plaats moet nemen in een kamertje achteraf. Geen foto’s van dikke BMW’s als de leaseauto standaard een Volkswagen Lupo is. O ja, en geen stockfoto’s s.v.p. Ga voor foto’s die echt op de werkvloer zijn gemaakt met ‘echte collega’s’. Kies je toch voor stockfoto’s, laat dan de exemplaren waarop Barbie- en Ken-achtige fotomodellen met een neplach stralend de camera inkijken links liggen. En vermijd ook de massaal gebruikte clichéfotos in recruitment met puzzelstukjes of kompassen. Laat zien wíe je bent als werkgever.
geen-stockfotos-svp-voortekst

2) Is je werkenbij-website gericht op je doelgroep?

Ofwel: spreek je de taal van je doelgroep? Speel je in op de emotie? Probeer je naast het bewuste ook het onbewuste brein te beïnvloeden? Beantwoord je de vraag van de bezoekers? En bovenal: praat je tegen of met je doelgroep?

3) Heb je al eens met je doelgroep om tafel gezeten en hen ter plekke je werkenbij-website laten bezoeken?

Zodat je zag wat wél goed werkte en vooral ook wat niet? Vind men goed de weg op je website? Geen hindernissen? Geen navigatiesysteem nodig? Want je kunt het zelf nog zo mooi (laten) bedenken, het is je doelgroep die het net zo mooi moet kunnen ervaren. Een sessie met een aantal sollicitanten kan je doen verbazen. Zij kijken niet door dezelfde koker als jij en hebben niet de oogkleppen op die jij door je interne blik vaak ongemerkt draagt.

4) Ik durf het bijna niet te vragen, maar… is jouw werkenbij-website responsive?

Met het sterk groeiende aantal mensen dat zich oriënteert via een mobile device, kan deze niet in het rijtje van de experience ontbreken. En de kans dat je nee antwoordt op de vraag of je site responsive is, is 4 op 10 (Onderzoek van Digitaal Werven 2015 geeft aan dat 42% van de werkenbij-websites mobiel niet (goed) toegankelijk is).
9+-werkgever

5) Heb jij je sollicitatieprocedure per vacature afgestemd op de doelgroep?

Zoals Geert-Jan Waasdorp zei tijdens Arbeidsmarkttrends 2016-2020: als je als vulploegmedewerker wilt werken, is het efficiënter om in 3 efficiënte stappen te solliciteren bij de AH dan het ellenlange, ontmoedigende sollicitatieformulier bij de Jumbo.
9+-werkgever-jumbo

6) Sluit je mailcommunicatie aan bij je arbeidsmarkcommunicatie?

Een automatische ontvangstbevestiging, gestandaardiseerde afwijzingsmail, afspraakbevestiging of zelfs begeleidende mail met het contractvoorstel: is dit contactmoment in lijn met je overige arbeidsmarktcommunicatie of krijgt de sollicitant de schrik van z’n leven als je na een informele communicatievorm ineens formeel en in u-vorm begint te mailen?

7) Houd jij je aan je afspraken?

Hoewel niemand in recruitmentland het toegeeft, is het percentage dat extreem laat (30%) of zelfs helemaal niet (17%) reageert op sollicitaties nog steeds sky high. Wees concreet en vertel op je site of in de vacature wanneer iemand een reactie kan verwachten en houd je aan die afspraak.
9+-werkgever-afspraken

8) Is je vacature prettig leesbaar?

Vacatureteksten zijn nog steeds het meest gebruikte middel in arbeidsmarktcommunicatie. Toch blijkt uit onderzoek van Digitaal Werven 2015 dat meer dan de helft (51%) van de vacatures als ‘niet prettig leesbaar’ wordt ervaren. Vergeet niet dat het oog ook wat wil.

9) Is je sollicitatiebutton een call to action an sich?

Geloof het of geloof het niet: op maar liefst 1,5% van de websites is geen sollicitatiebutton aanwezig. Althans, niet op de werkenbij-websites die bekeken werden tijdens het onderzoek van Digitaal Werven. Bij 5% was de sollicitatiebutton heel lastig te vinden en bij 25% was deze ‘niet direct zichtbaar’. Daar gaat je conversie… bijna.
9+-werkgever-solliciteren

10) A match made in heaven. Of toch niet?

Hoe gaaf is het als je na een sollicitatieprocedure de ideale kandidaat hebt gevonden en allebei je handtekening onder de arbeidsovereenkomst kunt zetten? Om daarna 6-8 weken radiostilte te laten vallen, aangezien die periode er met lopende opzegtermijnen al snel overheen gaat voordat de kandidaat start. Of niet. Want tijdens die 6-8 weken kan er veel gebeuren. Misschien doet de huidige werkgever nog een onweerstaanbaar aanbod of wordt jouw ideale kandidaat door een ander benaderd met een nog gavere uitdaging. Dan is zo’n handtekening op jullie arbeidsovereenkomst ineens weinig waard. Houd contact en maak het jezelf daarbij makkelijk: plan 1 belmoment en verstuur daarnaast enkele standaardmails die je bijvoorbeeld tweewekelijks verstuurt tot de startdatum.

Dat waren ze… 10 tips waarmee die 9+ binnen handbereik is. En dan hebben we het alleen nog over communicatie op je werkenbij-website en de sollicitatieprocedure. Start direct want jij neemt toch geen genoegen met een zesje?

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *