keuze tipsHerken je dat, dat gevoel dat je wordt overspoeld met informatie, die je moet overwegen om een goede keuze te kunnen maken? Grote kans dat je aan keuzestress lijdt. En vind je het gek.

Al voordat je de klapdeurtjes van de supermarkt passeert, sta je voor de keuze: een winkelmandje op wieltjes of een winkelmandje met draaghendel. persuasionOf kies je voor een winkelwagen, waar je € 1,-, € 0,50 of een speciale winkelmunt in kunt doen. Door de verschillende winkelpaden baan je jezelf een weg om vervolgens te worden geconfronteerd met 16 merken pindakaas, in verschillende formaten, met nootjes of zonder nootjes, creamy, light of regular. Aan jou de keuze. Pot pindakaas in winkelmandje of winkelwagen, richting de kassa alwaar de caissière in razendtempo vraagt: wilt uw koopzegels, doet u mee aan onze spaaractie, heeft u een statiegeldbon, wenst u de kassabon? Prettige dag verder. Of is het prettige ochtend, middag of avond?

De supermarkt is niet veel anders dan het internet
Op het wereld wijde web begint de keuze al bij de zoekmachine. Stel, je kiest Google. Na het intikken van een gemiddeld zoekwoord, kun je kiezen uit de miljoenen zoekresultaten. Het meest eenvoudige is om het bovenste zoekresultaat te selecteren, dat dan ook 33 % doet, gevolgd door 18 % die voor het 2e zoekresultaat gaat. 

Eenmaal op de website naar keuze aanbeland, bepaal je als bezoeker in luttele seconden of je blijft, of niet. Met andere woorden: dit is het keuzemoment voor de bestemming van de volgende klik, blijf je op de website of verplaats je de cursor naar de back-button? Klik hier of klik daar. Keuzes.

Zijn keuzes slecht?
Nee! Kiezen staat voor keuzevrijheid, en ook dat is juist wat mensen willen. Het geeft hen het gevoel dat ze een goede afweging maken en zelf beslissen wat zij doen. Het geeft mensen het gevoel … want in werkelijkheid wordt zo’n 90 % van de keuzes onbewust gemaakt. En het mooie daarvan is, dat die onbewuste keuzes op een bewuste manier kunnen worden beïnvloed. Ook (of zal ik zeggen, juist ook) in de online wereld. Hier een aantal willekeurige, eenvoudige tips op een rij:

1. Beperk het aantal keuzes
Teveel keuze zorgt ervoor dat mensen stoppen met het nemen van beslissingen en dus niet converteren. Vind de gulden middenweg. Het onbewuste brein kiest het makkelijkst bij een beperkt aantal keuzes. Denk dan aan minimaal 2 tot maximaal 5.

Bij 1 keuze is het : klik ik of klik ik niet. Bij 2 keuzes is het: kies ik A, kies ik B of klik ik helemaal niet. Stijgt het aantal keuzemogelijkheden boven de 5 is het: HELLUPP en de keuzegestressde websitebezoeker haakt af. Dag websitebezoeker, dag conversie.

2. Maak van je menu een stappenplan
Houd je hoofdmenu zo ingetogen mogelijk. Zodat het overzicht biedt en de bezoeker niet overweldigt. Vervolgens kun je met submenu-items, de overige relevante pagina’s op een handige manier indelen. Zo kan men in stappen keuzes maken, eerst die voor het primaire menu-item, gevolgd door een secundaire, gerichtere keuze in het submenu.

beinvloeden3. Positie van weergave 
Wist je dat beelden die rechts op het beeldscherm worden getoond, positiever worden ervaren dan beelden die links verschijnen? Zelfs als je een afbeelding van een gebruiksvoorwerp ‘richting rechts’ legt, spreekt dit de meeste eerder aan. Tenminste, dat geldt voor rechtshandigen, voor linkshandigen is het natuurlijk andersom. Kwestie van kiezen, welke doelgroep je kiest.

4. De ja-modus
Zin om het onbewuste brein te beïnvloeden? Om zo de conversie te verhogen? En wil je nog een tip die je daarbij helpt? JA + JA + JA = KLIK.  Een eeuwenoude sales-truuk die online zeker ook z’n vruchten afwerpt. Zorg dat je lezer in de ja-modus / yes-flow raakt, en de conversie is dichtbij. KLIK.

5. Leesbare typografie
Zelfs met de keuze van je lettertype oefen je invloed uit op de conversie. Simpele lettertypes maken het letterlijk makkelijker voor de lezer. En gemak dient de mens, want zo staat men onbewust positiever tegenover een boodschap die weergegeven wordt in een leesbaar lettertype, dan dezelfde boodschap in een minder goed leesbaar lettertype.

Bovenstaande 5 tips vormen samen nog maar het tipje van de ijsberg als het gaat over het onbewust beïnvloeden van keuzes door websitebezoekers. Bedoeld om je bewust te maken van het onbewuste.  

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *